Letadlo Boeing 737 MAX 8 na archivním snímku

Letadlo Boeing 737 MAX 8 na archivním snímku | foto: Reuters

Hodinové školení i příručky na nový boeing byly nedostatečné, tvrdí piloti

  • 105
Americký Federální úřad pro letectví vydal Boeingu certifikát na nové stroje MAX, aniž by od výrobce požadoval mimořádné školení pro piloty. Společnost Boeing ujistila letecké společnosti, že postačí, aby byli piloti o změně pouze informováni. Muži zpoza kniplu si poté na nový systém stěžovali.

Piloti pracující pro American Airlines dostali pouze 56minutové online školení a tištěný seznam rozdílů mezi letadly MAX a předchozími Boeingy 737. Předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks řekl, že jeho kolegové se cvičili na e-modulu dodaném výrobcem, který obsahuje tříhodinovou prezentaci. 

Způsob komunikace regulačního úřadu s firmou chce nechat prověřit dopravní výbor americké Sněmovny reprezentantů. Zajímá ho certifikát, který strojům MAX vydal americký Federální úřad pro letectví (FAA), i to, proč úřad nepožadoval od Boeingu podrobnější výcvik pro piloty.

Při loňské diskusi s Boeingem údajně zástupci pilotů dali najevo nespokojenost s tím, že nebyli upozorněni na nově instalovaný stabilizační systém MCAS, který byl zabudován před nehodou v Indonésii. Jde o automatický mechanismus, který má zabránit ztrátě rychlosti. V manuálu k letadlu je podle jednoho ze zástupců pilotů Michaela Michaelise je jediná zmínka o tomto systému, a to v dodatku a bez vysvětlení, oč jde a jak to funguje. 

Firma sice pilotům dodala základní informaci o MCAS, avšak do manuálu ji nezařadila. Michaelis se domnívá, že to může souviset s přerušením práce části vládních úřadů na přelomu roku. Vedení FAA však tvrdí, že pětatřicetidenní přerušení provozu zpoždění softwaru nezpůsobilo.

Kauza Boeingu 737 MAX hýbe celým světem:

Zástupci společnosti Boeing se loni, několik týdnů po pádu indonéského Boeingu 737 MAX, sešli s představiteli svazu pilotů amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines. Informovali je, že se chystá nová verze softwaru do letadel 737 MAX, typu, který loni v říjnu spadl do Jávského moře se 189 lidmi na palubě. Od té doby firma piloty nekontaktovala. Minulou neděli následovalo téměř identické neštěstí téhož stroje v Etiopii. Na software se stále čeká a Boeing tvrdí, že by měl být připraven v dubnu. Zpoždění je teď předmětem vyšetřování, napsal americký list The New York Times.

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

„Boeing měl software dodat po pěti šesti týdnech. Řekli jsme jim, že se to nesmí protahovat. A teď jsme tam, kde jsme,“ řekl zástupce pilotů z American Airlines Michaelis, který pilotuje Boeingy 737. Ta „plánovaná změna měla problém vyřešit,“ sdělil předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks. 

Boeingy MAX létají dva roky a Boeing nyní nejen provoz všech těchto strojů zastavil, ale přerušil také dodávky objednaných strojů, které dosud byly nejlépe prodávanými letadly Boeingu.

,