"Vy víte, že já obecně jsem ke všem tunelům velmi opatrný. Ale tato stavba je v současné době natolik ekonomicky náročná, že je určena k tomu, abychom hledali efektivnější a méně nákladná řešení, než se neuváženě pustili do tak zásadní investice," uvedl Bárta.
Železniční tunel měl být součástí chystaného koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu, jenž má být hotov do tří let a zkrátit cesty osobním vlakem i rychlíkem o polovinu.
Stát ale nakonec nebude. Bártovi se totiž nelíbí, že by měl přijít na 33 miliard korun, tedy zhruba na polovinu sumy pro celou novou trať, a právě proto tlačí na levnější řešení.
Nová varianta může stát jen třetinu až šestinu
Správa železniční dopravní cesty tomuto postoji rozumí. "Víme, že podle současného stavu finančních prostředků není původní tunel reálný. Připravujeme optimalizaci průjezdu Berounem," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Celkové náklady nové varianty, která ale zároveň nesmí výrazně snížit dobu cesty mezi Prahou a Berounem, odhadl Halla na deset miliard korun.
A pokud by se snížila náročnost požadavků na protihluková opatření, tedy aby protihlukové stěny nemusely stát po celém úseku ochranného pásma dráhy, pak by se podařilo náklady snížit až na polovinu této částky, tedy na pět miliard korun.
Jízdní doba by se podle Hally optimalizací zkrátila minimálně, protože by se nenarovnaly oblouky.