Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Pokutovat robota? Koho postihnout, když nabourá umělá inteligence

Odkládání otravných aktualizací na počítači nebo v mobilu na později zná nejspíš každý uživatel. Podobné počínání v případě aktualizace softwaru u autonomních vozidel by ale mohlo být nebezpečné. Dokonce tak, že v budoucnu může být trestným činem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Ještě k těm zcela autonomním vozidlům (bez řidiče): Že by autonomní vozidlo způsobilo nehodu bude zcela ojedinělý úkaz. Autonomní vozidlo bude bezpodmínečně dodržovat pravidla silničního provozu. Navíc bude zcela jistě vybaveno nějakým záznamovým zařízením (obdoba černé skříňky v letadle) kde bude uchováváno minimálně několik posledních minut jízdy před nehodou - kamerové záznamy, data ze všech čidel, data palubního počítače ze kterých bude zřejmé jak a na základě čeho se rozhodoval.

0 0
možnosti
PM

Bude záležet co zákazník podepsal a co je uvedeno v návodu k vozidlu. Pokud tam nebude uvedeno, že se řidič může spolehnou na "umělou inteligenci" bude zodpovídat řidič.

0 0
možnosti
ZW

Jenže výrobce ve vlastním zájmu nikdy nenapíše, že plně zodpovídá za všechny případné chyby v software a bere na sebe všechny následky a náklady, které taková případná chyba může způsobit. Konečně, odpovědnosti za chyby se už teď zříká třeba i Microsoft ve Wordu a Excelu. A to je v podstatě jen sranda, nějaké číslíčka a textíky, proti autonomním vozidlům s živými lidmi.

0 0
možnosti
MMP

Odpovedny je ridic, potazmo majitel vozu. Je to tak uz davno v zakone dane a jinak to nebude ani kdyz bude ridit auto robot ci cokoliv jineho. Nevim o cem je tu diskuze. Nikdy nebude automobil zcela autonomni a vzdy v nem bude nekdo sedet. (bavim se vyhledove staleti).

0 0
možnosti
VS

Myslím, že se pletete, v USA už v některých městech povolili taxíky bez řidiče.

0 0
možnosti

Na tomhle planém žvanění vydělává dost lidí peníze. Odpovědnost autonomních aut, zda má zabít důchodce či dítě, ...

Povinnost platit za auto povinné ručení má řidič a toto pojištění je stanovováno pojišťovnami, kde je konkurence. Tudíž, vyřešeno.

Rozhodování, zda autonomní auto má zabít dítě, řidiče či důchodce jsou tak zřídkavé případy, že noviny se budou třást na to, až se to konečně stane. A i tak, stejně auto bude mít problém rozpoznat, zda je na ulici nemluvně či pes, takže to budou stejně jen teoretické kecy. Stačí pár alogaritmů, na kterých se dohodnou odborníci a všichni to časem přijmou.

0 0
možnosti
PB

Pokud vim, tak v CR stale jeste odpovida za rizeni i stav vozidla ridic. Proc by se jinak delal ridicak, kdyz by mohl kazdy jezdit v autonomnim aute. Taky by mne zajimalo jak je to s homologaci takoveho vozu. Tam musi byt jasne uvedeno za jakych podminek lze toto provozovat.

0 0
možnosti
ZW

To je zatím jednoduché. Všechny tyhle věci jsou prozatím brány jako asistenční systémy a auto řídí a odpovídá za jízdu řidič. Ten musí mít řidičák a všechno ostatní. Je jeho vůle a odpovědnost, zda a do jaké míry svěří vůz nějakému asistentovi, stejně jako už dnes, když využívá třeba adaptivní tempomat nebo asistent jízdních pruhů. A to se hned tak nezmění.

1 0
možnosti
Foto

Jinak ten titulek "Pokutovat robota?" je fakt srandovní. Stejné jako "pokutovat prasklou pneumatiku" nebo "pokutovat nefunkční brzdy" :-D

3 0
možnosti
ZW

Za technický stav vozidla odpovídá řidič. Brzdy jsou relativně jednoduchá věc a dá se s určitými výhradami zjistit, zda pracují, to lze na řidiče hodit. Ale těžko pozná nějakou chybu v software. A měl by platit pokutu náhradu škody, nebo jít sedět, když počítač něco spaa

0 0
možnosti
Foto

Když ve vozidle není řidič zodpovídá provozovatel, není co řešit. Když je ve vozidle řidič zodpovídá on, od čeho by jinak ve vozidle byl? ;-)

1 0
možnosti
JP

Co s tím má společného nějaká umělá inteligence krom toho, že to je taková módní novinářská berlička?

Právo se neumí řádně popasovat ani s odpovědností za běžnou robotiku, kde se dají aplikovat mechanické zábrany, aby se lidé se strojem nepotkali. Zabvilo ho to? Neměl tam strkat nos.

Let dronu mimo dohled pilota? Let autonomního dronu? A to je nahoře nikde nic široko daleko. Provoz na veřejných komunikacích, kde je husto, je proti tomu vyšší dívčí.

A umělá inteligence? Ta se neřídí ani deterministicky popsatelným algoritmem, za který by "někdo mohl", ale je co kus, to originál, řízený tréningem a nabytýmy zkušenostmi. Proto ostatně u živých systémů prvních 15 let (20% doby jejich existence) není trestní odpovědnost. Hmotné škody za nevychované dítě platí rodič č.1 nebo rodič č.2, jsou-li dohledatelní.

Za sirotky KDO? Nikdo. Dej bezprizornému dítěti do ruky samopal, vysvětli mu, kde se to mačká a pošli ho do boje proti nevěřícím. Ono si bude jen tak hrát.

To platí i bez umělé inteligence.

2 0
možnosti
TN

u autonomních strojů je u toho vždycky někdo kdo dohlíží a pak má odpovědnost on, případně provozovatel. Dej bezprizornému dítěti do ruku funkční samopal a půjdeš sedět za porušení zbraňové legislativy. A nedivil bych se, kdyby měl sirotek přiděleného nějakého opatrovníka/zákonného zástupce, který bude mít podobnou odpovědnost jako rodič a bude se řešit, jestli nedošlo k nějakému selhání této odpoěvdné osoby.

0 0
možnosti
MP

To jsem zvědav, jak budou policajti pokutovat samořiditelné auto za to, že nevidělo "ceduli" schovanou v křoví.

1 0
možnosti
TN

nebudou pokutovat auto, ale provozovatele. Stejně jako dnes když posílají pokuty podle kamerových záznamů a neví kdo řídil a ani je to nezajímá.

0 0
možnosti
RH

Úplně vidím tu scénu - nabourané auto bez řidiče, na sklo klepe policajt a křičí neschovávej se za plechy a vylez ven ať ti můžu dát pokutu ( Pan Svěrák v Obecné škole a scénka s chybějícími blatníky na kole, jak se mladej schovával za maminkou )

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Blackout? Máme na to podpůrné služby, vysvětluje šéf přenosové soustavy

29. dubna 2024

Premium „Blackout se sice nedá úplně vyloučit, ale pravděpodobnost, že k němu může dojít, je velice nízká,“...

Není práce, chybějí turisté. Na válku ekonomicky doplácí Izrael i Palestinci

29. dubna 2024

Důsledky více než šestiměsíční války na izraelskou a palestinskou ekonomiku jsou nedozírné. V Gaze...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!