Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

  13:30aktualizováno  13:30
Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či nefungujícího topení bojuje třeba s jazykovou bariérou bulharských strojvůdců. Některé kraje už uložily pokuty, hrozí však i vypovězení smlouvy. Na kobereček si již ředitele pozval i ministr dopravy.

Ilustrační snímek | foto: Jan SalačMAFRA

Na libereckém nádraží vydal před pár týdny výpravčí strojvůdci Arrivy pokyn, aby přejel na jinou kolej. Bulhar dvakrát potvrdil, že rozumí, ale vlak se nehnul. To je jedna z těch veselejších příhod.

Fotogalerie

V půlce prosince vlak Arrivy nevyjel kopec a musel se vracet. Když se na tom chtěl bulharský mašinfíra domluvit s výpravčím, opět narazili na jazykovou bariéru. Arriva navíc zpočátku poskytla na své pracovníky mobilní čísla s bulharským předčíslím, na něž bylo drahé volání.

Německá Arriva už měsíc od změny jízdního řádu „zlobí“ české cestující na železnici zpožděními a různými technickými závadami.

Ve čtvrtek bude mít ministr dopravy Vladimír Kremlík na koberečku ředitele české „pobočky“. Ministerstvo dopravy je jedním z klientů Arrivy. „Arrivě hrozí pokuty v řádu statisíců, které jí také budou uděleny. Situace se mírně zlepšila,“ řekl ministr Kremlík. Nevyloučil ani vypovězení smlouvy.

Kde se vlastně vzali bulharští strojvedoucí v Česku? Arriva dělala na Balkáně nábor. „V Bulharsku mají téměř identickou návěstní soustavu,“ uvedl mluvčí firmy Arriva Martin Farář.

Arriva, která dnes patří do německé skupiny Deutsche Bahn, vozila cestující na českých kolejích už dříve, ale od prosincové změny jízdního řádu získala významný tržní podíl. Jenže se jí start úplně nepovedl. Měsíc trvající „jízda s Arrivou“ vyvrcholila zatím pokutami, které jí udělily Zlínský a Liberecký kraj. Jde zejména o zpoždění nebo údajně obtížnější komunikaci s bulharskými vlakvedoucími.

Mluvčí Arrivy Martin Farář to „neporozumění českým výpravčím“ vysvětlil tak, že Bulhaři samozřejmě češtinu ovládají a nechytají se maximálně, když se na ně železničář vytasí s nějakým slangem.

KOMENTÁŘ: Sebevražda značky Arriva. Očištění bude stát hodně práce a peněz

„Drážní zaměstnanci mluví žargonem a místo přehození výhybky mluví o vekslu. To pak může být problém. Ale je otázka, jestli to není uměle vytvořená kauza. Drážní úřad byl podle mých informací mile překvapen tím, jak Bulhaři znali české předpisy,“ tvrdí Farář.

Mluvčí Arrivy před koncem loňského roku dokonce souhlasil s reportáží, že by reportéři MF DNES projeli s bulharskými strojvůdci nějaký úsek, aby si ověřili, že opravdu komunikují. Pak však firma couvla.

Na Arrivu si nyní posvítil i Drážní úřad, který s ní může zahájit správní řízení ukončené mnohem vyšší pokutou, než dávají kraje.

„Vše je v procesu. Obdrželi jsme několik podnětů i od Správy železniční dopravní cesty, nejen ty mediálně známé. Vyzvali jsme Arrivu, aby se vyjádřila, má lhůtu do půlky ledna. Pak rozhodneme,“ uvedl pro MF DNES tento týden mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Drážní úřad už nezajímá – na rozdíl od kraje, zadavatele – jestli vlak topí nebo zda měl zpoždění. Úřad dohlíží na bezpečnost na železnici a může udělit pokutu až 10 milionů korun nebo také firmě odebrat osvědčení o bezpečnosti, a tím ji v podstatě vyřadit z provozu.

Pochvala od českého kolegy

Strojvůdci z ciziny jsou ve službách českých dopravců vcelku výjimkou, i když tu jezdí spousta Slováků. Jeden z velmi zkušených českých strojvůdců, který pracoval pro více dopravců, však odbornou úroveň Bulharů vyzdvihuje. „Co jsem slyšel, Bulhaři jsou kvalitní strojvedoucí, často lepší než čeští, a prý i umějí česky. Možná ty problémy kolegové fakt trochu nafukují,“ řekl český strojvůdce, který si v této souvislosti nepřál být jmenován.

Zároveň vysvětlil, že pokud vlak nevyjede kopec, tak to není chyba strojvedoucího, ale lokomotivy, a také to, že komunikace strojvůdce s výpravčím prý není příliš obvyklá a životně důležitá. „Většinou člověk jede a o výpravčím ani neslyší. Musejí komunikovat jen v případě velkých mimořádností,“ uvedl tento český zdroj.

První pokuty

Arriva zajišťuje na české železnici například rychlíkovou přepravu z Prahy do Liberce a do Českých Budějovic, obsluhuje několik regionálních tratí na Zlínsku a Liberecku a vypravuje i městský vlak uprostřed Prahy z Roztok do Hostivaře.

Vlak Arrivy nevyjel kopec. Bulharský strojvedoucí nerozuměl výpravčímu

Zlínský kraj už ve středu avizoval, že Arrivě udělí pokutu v řádu statisíců za zpoždění, ale bude od ní také požadovat ušlý zisk za cestující, kteří kvůli problémům s odbavováním jeli zadarmo. Arriva chybu uznala a je připravena zaplatit.

Podobně se zachová Liberecký kraj, který také Arrivě vyčíslí sankce za nedodržení smlouvy v polovině ledna.

„Představoval jsem si klidnější konec loňského roku. Namísto toho jsme museli řešit nedostatky v provozu vlaků společnosti Arriva. Nicméně jsem rád, že se je daří postupně odstraňovat,“ komentoval situaci minulý týden liberecký hejtman Martin Půta.

Arriva problémy přiznává, její ředitel Jiří Nálevka už v prosinci napsal otevřený omluvný dopis cestujícím, kde sliboval nápravu.

A pointa? V pátek se opět na stránce Arrivy objevila omluva kvůli „mimořádné události“. Rychlík ve 13.20 na Tanvald měl zpoždění 40 minut z technických důvodů.

Průšvihy Arrivy

● Zpoždění, topení, lístky

Hned první pracovní den po změně jízdního řádu vlaky Arrivy na Valašsku nabraly zpoždění 10 až 15 minut. Firma se hájila, že čekala na vlak ČD (obhajoba ČD byla opačná). Nefungoval také software pro prodej jízdenek, takže nebylo možné koupit si lístek ve stanici ani ve vlaku. A v části ranního vlaku na trase Bylnice – Staré Město nešlo topení.

● Nedorozumění s výpravčím

Hned v prvním týdnu se bulharskému strojvůdci Arrivy stalo, že nevyjel kopec u Sychrova na trati Turnov–Liberec. Musel se vrátit, a když se potřeboval domluvit na řešení této situace s výpravčím, projevila se údajně jazyková bariéra. Navíc měli strojvůdci zpočátku v databázi mobily s bulharským předčíslím, což by se při komunikaci prodražilo.

● Jízda na červenou

Šestadvacátého prosince projel u Mladé Boleslavi rychlík Arrivy na trase Praha–Turnov trať na červenou a poškodil výhybku. Bylo to na jednokolejné trati, ale srážce s protijedoucím vlakem se podařilo zabránit.

● Nicht einsteigen

Vlaky Arrivy jsou dovezené z Německa a některé měly ještě pořád displeje a informační tabule pro cestující v němčině, na což si pasažéři stěžovali. Třeba namísto „nenastupovat“ na nich stálo „Nicht einsteigen“.

● Pauza rychlíku

Od Silvestra Arriva dočasně pozastavila provoz svého mezistátního vlakového spoje do Nitry. Důvodem je nedostatek souprav. Na koleje se má vrátit na jaře.

  • Nejčtenější

Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Roční plat za týden. Pohádkové mzdy ředitelů prohlubují sociální propast

Ředitelé britských společností, které patří do první stovky firem s nejvyšší tržní hodnotou a obchodují na londýnské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lepší je odpočatý bankéř. Spořitelna nadělila lidem 37 dní dovolené

Česká spořitelna vyslyšela volání bankéřů, kteří chtěli víc flexibility a volna. Od ledna jim ke standardním...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Krátký smír s ekology. Dohoda o neblokování dálničních staveb se rozpadá

Při výstavbě úseku dálnice D11 se silničáři s ekology ujišťovali, že jejich vzájemné spory a blokování výstavby jsou...

Efekt Grety Thunbergové: Švédů na letištích výrazně ubylo

Švédská letiště loni odbavila o čtyři procenta méně lidí, což znamená o dva miliony cestujících méně než v roce 2018....

Boeing přichází o další objednávky. Loni bylo storna více než zakázek

Zveřejněné výsledky objednávek nových boeingů za minulý rok nedopadly podle očekávání krizí zmítané společnosti....

Prokleté sesuvy. Dostavbu dálnice D3 provází problémy podobné těm u D8

Stavba jihočeské dálnice D3 se opět komplikuje. Část svahu pod kopcem označovaným jako Rožnovský les, který se nachází...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz