Arriva se omluvila lidem za zpackanou dopravu. I dnes měla obří zpoždění

  11:53aktualizováno  12:22
Dopravce Arriva zvolil neobvyklý způsob, jak se kát za nepovedený start provozu na dotovaných železničních linkách. Za častá dlouhá zpoždění, odřeknuté spoje, přesedání do náhradních autobusů nebo komplikace při prodeji jízdenek se omluvil v otevřeném dopise, který zveřejnil na svém webu. Dnes už ale jeden z jeho vlaků opět dojel s devadesátiminutovým zpožděním.
Motorová jednotka 845

Motorová jednotka 845 | foto: MAFRA

Ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka v dopise konstatuje, že od poloviny prosince, kdy dopravce převzal provoz některých rychlíkových linek a také osobních vlaků na Zlínsku a Liberecku, se na něj snesla vlna kritiky od cestujících i novinářů za řadu pochybení a nedostatečnou přípravu.

„Plně uznáváme, že tato kritika byla a je oprávněná. ... Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili,“ píše Nálevka. Slibuje, že zaměstnanci firmy pracují „24 hodin denně“ na tom, aby dali vše do pořádku.

Šéf společnosti připouští, že hodně potíží způsobily použité německé motorové vlaky, které nejsou zdaleka tak spolehlivé, jak Arriva věřila, když na nich postavila svůj provoz. „Projevilo se odstavení vlaků, které nebyly delší dobu v každodenním provozu a následně nezvládly své ostré nasazení. Závady jsou neprodleně odstraňovány a vozidla jsou opětovně navracena do provozu,“ ujišťuje.

Pomoci má i technika z pravidelného komerčního vlakového spoje Arrivy na trase Praha-Nitra, který prozatím zajišťují autobusy a od ledna pak bude minimálně na několik týdnů odřeknut bez náhrady. V Bylnici ve Zlínském kraji je pro jistotu každé ráno připraven zaskočit autobus.

„I v dalších týdnech se může stát, že se některý z vlaků porouchá. Děláme ale všechno pro to, aby se to stávalo méně a méně často,“ slibuje Nálevka.

Problémy má dopravce i dnes, kdy jeho ranní rychlík z Prahy hlavního nádraží dorazil do Tanvaldu místo v 9:58 až v 11:31, tedy se zpožděním 93 minut. Opět za to mohla technická závada na motorovém vozu, která se projevila krátce po odjezdu z Prahy. V Čakovicích byla souprava rozpojena a dál pokračovala jen polovina vlaku, sdělil iDNES.cz mluvčí Arrivy Martin Farář.

Arriva na českých kolejích

Arriva, která je dceřinou firmou německých drah Deutsche Bahn, od nového jízdního řádu jezdí na rychlíkových linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Písek-České Budějovice. Provozuje také dopravu na některých regionálních linkách v Libereckém a Zlínském kraji. Zlínský kraj kvůli zpožděním vlaků a problémům odbavovacího systému zvažoval, že Arrivě uloží pokutu.

Hodně cestujících si v diskusních fórech a na sociálních sítích stěžuje na to, že dopravce o problémech dostatečně neinformuje. Aktuality se na jeho webu objevují jen zřídka. I to Arriva slibuje zlepšit. „Dispečink posilujeme a nastavujeme lépe jeho komunikaci nejen s kontaktním centrem Arrivy, ale i dispečerským aparátem jednotlivých koordinátorů IDS tak, aby naši cestující byli neprodleně o všech mimořádnostech informováni.“

„Omlouváme se za nevydařený start, bereme si ze všech chyb poučení a pracujeme na zlepšení ze všech sil. Věříme, že to v dalších dnech a týdnech všichni cestující pocítí,“ uzavírá ředitel svůj dopis.

Problémy dopravce se už zabývají na ministerstvu dopravy a Drážním úřadu. Poslední kapkou bylo, když strojvůdci Arrivy dvakrát nerespektovali návěstidlo s příkazem zastavit a výpravčí si opakovaně stěžovali na to, že se nemohou s bulharskými strojvedoucími domluvit.

Zatímco ministerstvo může dopravce potrestat maximálně smluvní pokutou, šetření Drážního úřadu může při prokázání zásadních bezpečnostních nedostatků vyústit až ve faktický zákaz provozu v podobě odebrání osvědčení o bezpečnosti. Kromě toho může ukládat i milionové pokuty, jak jsme informovali již včera.

Dopis ředitele společnosti Arriva vlaky

Vážení cestující,

v polovině prosince jsme vstoupili na železniční trh a zavázali jsme se provozovat několik rychlíkových linek a další linky osobních vlaků na Zlínsku a Liberecku. Během dvou týdnů se na nás snesla vlna kritiky od cestujících i novinářů za řadu pochybení a nedostatečnou přípravu rozjezdu našich vlaků.

Plně uznáváme, že tato kritika byla a je oprávněná. Cestující, který čeká na vlak, potřebuje, aby přijel včas, na palubě byl příjemný a dobře proškolený personál a ve vlaku fungovalo vše, co má, aby byla cesta příjemná. Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili.

Všichni pracujeme 24 hodin denně na tom, abychom dali vše do pořádku. Vážíme si také pomoci všech našich strojvedoucích, stevardů, ale i technického personálu, kteří nám aktivně pomáhají nad rámec svých povinností.

Na Zlínsku i u rychlíkových souprav v Čechách jsme bojovali s větším množstvím technických závad, než jsme čekali. Projevilo se odstavení vlaků, které nebyly delší dobu v každodenním provozu a následně nezvládly své ostré nasazení od 15. prosince, jak by bylo potřeba. Avšak na Zlínsku se daří situaci postupně stabilizovat. Pro potřeby větších záloh jsme tam převedli další vlak a v Bylnici máme pro případ jakékoliv mimořádnosti při ranním rozjezdu vlaků připraven každý den také náhradní autobus.

Větší množství poruch se bohužel nevyhnulo ani rychlíkovým linkám v Čechách, tyto závady jsou neprodleně odstraňovány a vozidla jsou opětovně navracena do provozu. Jsme přesvědčeni, že jednotky řady 845 potvrdí svoji pověst z předchozího nasazení v Německu, že se jedná o jednu z nejspolehlivějších řad vozidel. Bohužel se nám ani nevyhnula ani nehoda na přejezdu, kdy jsme na delší dobu přišli o jednu jednotku po střetnutí s vozidlem v pražských Čakovicích.

Bylo by sympatické, kdybychom teď mohli říct, že jsme všechny technické mouchy už vychytali, ale realita provozu taková bohužel není. Náš technický tým pracuje nepřetržitě, ale přesto se může i v dalších týdnech stát, že se některý z vlaků porouchá. Děláme ale všechno pro to, aby se to stávalo méně a méně často.

Jednou ze slabin, která se projevila ve špatném předávání informací cestujícím, bylo zpočátku i naše operativní řízení. Dispečink posilujeme a nastavujeme lépe jeho komunikaci nejen s kontaktním centrem Arrivy, ale i dispečerským aparátem jednotlivých koordinátorů IDS tak, aby naši cestující byli neprodleně o všech mimořádnostech informováni.

Prvotní problémy s prodejem jízdenek v našich pokladnách i ve vlacích se podařilo z větší části vyřešit, a jízdenky v pokladnách i ve vlacích už prodáváme. Tady si musíme bohužel posypat hlavu popelem nad výběrem nevhodného dodavatele celé technologie. Společnost Telmax zcela selhala v přípravě odbavovacích systémů pro Arrivu, odpovědnost vůči cestujícím i objednavatelům však máme samozřejmě za tyto nedostatky my.

Omlouváme se za nevydařený start, bereme si ze všech chyb poučení a pracujeme na zlepšení ze všech sil. Věříme, že to v dalších dnech a týdnech všichni cestující pocítí.

Jiří Nálevka, ředitel společnosti Arriva vlaky

Autoři: ,

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze

Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu. Zastavilo se metro v Madridu či Barceloně, přerušen byl provoz na železnici, výpadky měly online služby a...

Končí pražský outlet Lidlu, v němž se lidé prali o slevy. Přesune se na Moravu

Obchodní řetězec Lidl v létě ukončí provoz své outletové prodejny v pražských Štěrboholech, kterou otevřel na začátku letošního roku. Důvodem je vypršení nájemní smlouvy s provozovatelem Retail parku...

Škodíte světu, osočil Trumpa Branson. Hrozí, že Amerika může vypadnout ze hry

Nevyzpytatelná rozhodnutí amerického prezidenta jsou hrozná pro všechny a Trumpova politika napáchala ve světě mnoho škod. To si myslí o současném dění ve světě zakladatel společnosti Virgin...

Nápad v Amazonu ukazovat cla na cenách rozlítil Trumpa. Nepřátelský akt, reagoval

Americký internetový obchod Amazon popřel zprávy o tom, že plánuje zveřejnit, jak ceny produktů na jeho platformě ovlivnila cla zavedená americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Popření přišlo poté,...

Lidl v Německu zpoplatnil mikrotenové sáčky. Zákazníci si poradili jinak

Společnost Lidl v Německu nedávno zavedla poplatek ve výši jednoho centu za jednorázové mikrotenové sáčky na ovoce a zeleninu. To se zákazníkům nelíbí a část z nich se snaží novému opatření vyhnout a...

Jaroslav Tvrdík opustil českou část čínské skupiny Citic, zůstává ve Slavii

Jaroslav Tvrdík zcela opustil českou část čínské skupiny Citic, skončil v představenstvu firmy. Dává přednost fotbalové Slavii, řekl Seznam Zprávám.

30. dubna 2025  16:29

Pryč z Plzně i Ústí. Česká národní banka prodává dvě své pobočky

Česká národní banka se rozhodla prodat své budovy v Plzni a v Ústí nad Labem. Na transakcích spolupracuje s realitní společností Cushman & Wakefield, ceny nemovitostí nezveřejnila. Centrální banka už...

30. dubna 2025  16:03

Lidl v Německu zpoplatnil mikrotenové sáčky. Zákazníci si poradili jinak

Společnost Lidl v Německu nedávno zavedla poplatek ve výši jednoho centu za jednorázové mikrotenové sáčky na ovoce a zeleninu. To se zákazníkům nelíbí a část z nich se snaží novému opatření vyhnout a...

30. dubna 2025

Stavba mezi sakurami. Polský Budimex je na východě Čech s dálnicí D35 napřed

Stavba 7,6 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 Džbánov–Litomyšl jde podle plánu. Dokonce více než to. Polská firma Budimex staví rychleji, než se čekalo. Podle tiskové zprávy splnila aktuální...

30. dubna 2025  11:53

Železnice v Tatrách výrazně zdraží. Ceny byly symbolické, argumentuje dopravce

Jednotlivé jízdné na železnici ve Vysokých Tatrách na Slovensku od začátku května výrazně zdraží. ČTK o tom informoval národní vlakový dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Na tatranských...

30. dubna 2025  11:11

Španělští politici se vzájemně obviňují kvůli blackoutu, příčina zůstává nejasná

Vyšetřování příčin rozsáhlého výpadku elektřiny, který v pondělí postihl Španělsko i Portugalsko, komplikují vzniklé politické spory. Španělská menšinová vláda a tamní opoziční strany se předhánějí...

30. dubna 2025  10:48

České dráhy hlásí zisk 1,3 miliardy Kč. Daří se hlavně osobní dopravě

Státem vlastněná skupina České dráhy vydělala před zdaněním za loňský rok 1,26 miliardy korun, meziročně jde o snížení zisku o zhruba 2,5 miliardy korun. V černých číslech skončily všechny firmy v...

30. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  10:05

Česká ekonomika v prvním čtvrtletí vzrostla o dvě procenta. Táhly ji domácnosti

Česká ekonomika v letošním prvním čtvrtletí podle předběžného odhadu statistického úřadu vzrostla meziročně o dvě procenta. Mezičtvrtletně byl hrubý domácí produkt vyšší o 0,5 procenta.

30. dubna 2025  9:33

Zemřel Ladislav Mareš, tvůrce populárních Dostihů a sázek. Komunistům hra vadila

Ve věku 82 let zemřel tvůrce populární stolní hry Dostihy a sázky Ladislav Mareš. Smutnou zprávu oznámilo nakladatelství Dino, kterou založil a v níž přes 30 let působil.

30. dubna 2025  9:31

Májové svátky zamíchají otevírací dobou. Kde nakoupíte a kde bude zavřeno

Otevírací doba v obchodech během květnových svátků se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Zatímco 1. května na Svátek...

30. dubna 2025  7:30

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Znáte Labubu? Jak se čínský zubatý skřítek zakousl do lidských srdcí i recese

V nekonečné řadě postaviček přicházejících z Asie jsou panenky jménem Labubu nejnovějším sběratelským trendem, který čítá statisíce, ne-li miliony vášnivých příznivců. Své fanoušky si hračka rychle...

30. dubna 2025

Cla pro mě nejsou důležitá. Horší jsou nehospodárná rozhodnutí státu, říká guvernér Michl

Premium

Guvernér České národní banky Aleš Michl se v rozhovoru pro MF DNES chválí za silnou korunu a říká, že úrokové sazby zůstanou delší dobu vyšší. „Chci být jestřáb, který hlídá inflaci a nedovolí návrat...

30. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.