Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Antimonopolní úřad zastavil tendr na první rychlíky

  • 39
České dráhy uspěly se stížností na první z řady tendrů, které mají přinést konkurenci do rozdělování miliard korun na provoz rychlíků. Antimonopolní úřad vydal předběžné opatření, které ministerstvu dopravy zakazuje uzavřít smlouvu s případným vítězem soutěže, jenž by vozil cestující mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov.

Antimonopolní úřad podle informací MF DNES zdůvodnil předběžné opatřením údajnou hrozbou narušení síťového charakteru železničních služeb. Pro České dráhy jde o velmi příznivé rozhodnutí, proti soutěžím vytrvale bojují. Nejen kvůli možné ztrátě části byznysu: firmě ubývají peníze na nákup nových vlaků pro takové soutěže.

"Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nařídil 2. srpna 2012 ve správním řízení týkajícím se veřejné zakázky na poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou na lince R27 Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc předběžné opatření, a to na návrh společnosti České dráhy. Předběžným opatřením byl zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem," uvedl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Podle Radima Jančury, majitele soukromých žlutých vlaků RegioJet, rozhodnutí ÚOHS ukazuje, že úřad "nadržuje" státní železnici. "Opětovně se potvrdilo, že Úřad pro ochranu hospodářské sooutěže chrání monopol Českých drah. Ministerstvo dopravy musí i nadále trvat na otevírání železničního trhu, neboť se mu zavázalo v souvislosti s naší nabídkou na převzetí poloviny rychlikových tratí. Nabídka RegioJetu byla o 800 milionů Kč ročně nižší, než požadavek drah," prohlásil Jančura.

Ministerstvo dopravy s tendrem dále počítá

Celý tendr tak může nabrat další zpoždění. Už na začátku léta ministerstvo posunulo termín přihlášek tak, aby České dráhy stihly podle zákona o veřejných zakázkách vypsat soutěž na nové vlaky pro tuto trať. Dráhy se domáhaly i zrušení celé soutěže, s tím ale neuspěly.

Trať z Olomouce do Ostravy měla odstartovat postupné otevírání dotovaných rychlíků konkurenci. Dosud na ně stát přispívá ročně čtyřmi miliardami Českým drahám, které o takové peníze nemusely nikdy v historii soutěžit.

Ministerstvo dopravy ale pčítá s tím, že tendr nakonec bude dál pokračovat. "Opatření ÚOHS není pravomocné. S procesem liberalizace dálkové železniční dopravy určitě nadále počítáme. Pokusíme se učinit takové kroky, které povedou k jejímu pokračování (a to včetně tendru linky Ostrava – Krnov – Olomouc)," řekl mluvčí rezortu Martin Novák s tím, že ministerstvo nyní opatření prozkoumá a zváží další postup ve věci.