Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Antimonopolní úřad pokáral České dráhy. Měly by lépe vést účty

  • 14
Rozhodnutí antimonopolního úřadu o tom, zda České dráhy po vstupu konkurence na železnici nedovoleně zlevnily, se protahuje. Úřad tvrdí, že vyšetřování komplikuje nedostatečná evidence nákladů a výnosů na straně státního dopravce. Vyzval proto ministerstvo, aby hospodaření Českých drah dalo do pořádku.

České dráhy (ČD) by měly podle ÚOHS vést podrobnější evidenci nákladů a výnosů, což je v zájmu rozvíjející se liberalizace trhu v osobní železniční dopravě. Ministerstvo dopravy o to požádal předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

"Pro České dráhy by požadovaná změna znamenala přijmout další zaměstnance a nakoupit další techniku, což by se odrazilo výrazným nárůstem nákladů na zpracování této agendy," reagoval na požadavek ÚOHS mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dráhy podle něj s úřadem plně spolupracují.

Současné údaje, které ČD uvádějí souhrnně za všechny spoje a dále podle jednotlivých linek, jsou podle antimonopolního úřadu nedostatečné a netransparentní. Jsou přitom důležité pro rozhodnutí o stížnosti, kterou podal RegioJet kvůli cenové politice Českých drah na trase Praha - Ostrava.

Úřad vede ve věci správní řízení ohledně možného zneužití dominantního postavení. Společnost Radima Jančury RegioJet napadla dráhy, že při jejím vstupu na trať jezdily za podnákladové ceny. "Tyto ceny mohou být k újmě hospodářské soutěži a spotřebitelům," uvedl Rafaj.

Čísla nemáme, tvrdí Dráhy

Podle něj je pro to, aby antimonopolní úřad mohl posoudit jednání dominantního hráče podle soutěžního práva, nezbytné mít přesné údaje o podrobnější struktuře nákladů a výnosů na zmíněné relaci. České dráhy však tvrdí, že některými z požadovaných údajů nedisponují, což vede k neúměrnému prodlužování a komplikacím v tomto správním řízení a mohlo by vést k obdobným obtížím i v budoucích řízeních, uvedl antimonopolní úřad.

"Je přitom v zájmu dominantního soutěžitele i konkurentů, aby správní řízení tohoto druhu probíhala co nejrychleji a nejefektivněji," uvedl Rafaj.

RegioJet rozhodnutí úřadu přivítal. "Dráhy jsou společností stoprocentně vlastněnou státem a míří do ní peníze daňových poplatníků. Proto je potřeba, aby poskytovaly všechny podklady pro dostatečnou veřejnou kontrolu," uvedl mluvčí RegioJetu Pavel Halla.

Nespolupracuje ani RegioJet, stěžuje si úřad

Podle Rafaje je však problematická spolupráce i se stěžovatelem společností RegioJet, která vyžadovaná data dodává se zpožděním. "Jde přitom o důležité informace, jež jsou nezbytné pro posouzení dopadu cenového jednání ČD. Místo spolupráce podává RegioJet na ÚOHS žaloby proti nečinnosti. Kvůli tomu ÚOHS musí odevzdat celý spis příslušnému správnímu soudu a správní řízení se tím de facto na několik měsíců přerušuje," vysvětlil Rafaj.

Krajský soud v Brně již žalobu RegioJet na nečinnost úřadu před nedávnem zamítl.

RegioJet tvrdí, že dělá pro spolupráci s ÚOHS maximum a upozorňuje také na to, že je soukromou společností a ekonomické údaje jsou jejím obchodním tajemstvím. "Jako problém také cítíme, že ÚOHS nemá lhůty k vyjádření," doplnil Halla.

,