Antimonopolní úřad pokáral České dráhy. Měly by lépe vést účty

  11:37aktualizováno  11:37
Rozhodnutí antimonopolního úřadu o tom, zda České dráhy po vstupu konkurence na železnici nedovoleně zlevnily, se protahuje. Úřad tvrdí, že vyšetřování komplikuje nedostatečná evidence nákladů a výnosů na straně státního dopravce. Vyzval proto ministerstvo, aby hospodaření Českých drah dalo do pořádku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

České dráhy (ČD) by měly podle ÚOHS vést podrobnější evidenci nákladů a výnosů, což je v zájmu rozvíjející se liberalizace trhu v osobní železniční dopravě. Ministerstvo dopravy o to požádal předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

"Pro České dráhy by požadovaná změna znamenala přijmout další zaměstnance a nakoupit další techniku, což by se odrazilo výrazným nárůstem nákladů na zpracování této agendy," reagoval na požadavek ÚOHS mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dráhy podle něj s úřadem plně spolupracují.

Současné údaje, které ČD uvádějí souhrnně za všechny spoje a dále podle jednotlivých linek, jsou podle antimonopolního úřadu nedostatečné a netransparentní. Jsou přitom důležité pro rozhodnutí o stížnosti, kterou podal RegioJet kvůli cenové politice Českých drah na trase Praha - Ostrava.

Úřad vede ve věci správní řízení ohledně možného zneužití dominantního postavení. Společnost Radima Jančury RegioJet napadla dráhy, že při jejím vstupu na trať jezdily za podnákladové ceny. "Tyto ceny mohou být k újmě hospodářské soutěži a spotřebitelům," uvedl Rafaj.

Čísla nemáme, tvrdí Dráhy

Podle něj je pro to, aby antimonopolní úřad mohl posoudit jednání dominantního hráče podle soutěžního práva, nezbytné mít přesné údaje o podrobnější struktuře nákladů a výnosů na zmíněné relaci. České dráhy však tvrdí, že některými z požadovaných údajů nedisponují, což vede k neúměrnému prodlužování a komplikacím v tomto správním řízení a mohlo by vést k obdobným obtížím i v budoucích řízeních, uvedl antimonopolní úřad.

"Je přitom v zájmu dominantního soutěžitele i konkurentů, aby správní řízení tohoto druhu probíhala co nejrychleji a nejefektivněji," uvedl Rafaj.

RegioJet rozhodnutí úřadu přivítal. "Dráhy jsou společností stoprocentně vlastněnou státem a míří do ní peníze daňových poplatníků. Proto je potřeba, aby poskytovaly všechny podklady pro dostatečnou veřejnou kontrolu," uvedl mluvčí RegioJetu Pavel Halla.

Nespolupracuje ani RegioJet, stěžuje si úřad

Podle Rafaje je však problematická spolupráce i se stěžovatelem společností RegioJet, která vyžadovaná data dodává se zpožděním. "Jde přitom o důležité informace, jež jsou nezbytné pro posouzení dopadu cenového jednání ČD. Místo spolupráce podává RegioJet na ÚOHS žaloby proti nečinnosti. Kvůli tomu ÚOHS musí odevzdat celý spis příslušnému správnímu soudu a správní řízení se tím de facto na několik měsíců přerušuje," vysvětlil Rafaj.

Krajský soud v Brně již žalobu RegioJet na nečinnost úřadu před nedávnem zamítl.

RegioJet tvrdí, že dělá pro spolupráci s ÚOHS maximum a upozorňuje také na to, že je soukromou společností a ekonomické údaje jsou jejím obchodním tajemstvím. "Jako problém také cítíme, že ÚOHS nemá lhůty k vyjádření," doplnil Halla.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz