Pondělí 19. dubna 2021, svátek má Rostislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 19. dubna 2021 Rostislav

Airbus dominuje výrobě menších letadel, náskok nad Boeingem může zvětšit

Společnosti Airbus a Boeing se čím dál více zaměřují na výrobu menších letadel. Jde o reakci na průběh pandemie covidu-19, která změnila dosavadní návyky v oblasti cestování. Airbus však má v konkurenčním boji prozatím navrch, a i díky tomu může brzy odsunout firmu Boeing do pozadí.

Šéf Airbusu Guillaume Faury (vlevo) a ředitelka společnosti AirAsia Rafidah Azizová během podepisování smlouvy mezi výrobcem a aerolinkami v Kuala Lumpuru. Týkala se dodávek nových strojů Airbus A330neo a A321XLR, jichž asijský dopravce objednal celkem 42 kusů. (30. srpna 2019) | foto: Profimedia.cz

Pandemie covidu-19 rivalitu mezi dvěma hlavními světovými výrobci letecké techniky na světě pouze zostřila. Letecké společnosti si nyní víc než kdy jindy uvědomují, že největší letadla se do vzduchu vrátí až jako poslední, a proto poptávají menší letecké stroje. Ty jsou rychlejší i úspornější. Americký Boeing v tomto ohledu poněkud zaostává, jak o tom informoval portál Bloomberg.

Před společnostmi stojí v současné době důležité rozhodnutí ohledně budování výrobní strategie do dalších let. Obě firmy však v tomto ohledu mají zcela odlišnou výchozí pozici. Boeing po jednom z nejhorších období ve své historii se již nemůže dopustit dalších chyb. Těch by evropský výrobce mohl potenciálně využít.

Airbus si momentálně vede o něco lépe. Navyšuje výrobu dvoumotorového proudového dopravního letounu A320 a uvažuje i o stroji na vodíkový pohon. To by se mohlo dostat na trh do konce roku 2035. Boeing po četných problémech s modelem 737 MAX vsází zejména na letoun 787 Dreamliner. O vodíku jako o alternativním palivu aktuálně vůbec neuvažuje.

Vodík jako palivo budoucnosti

„Je snadné prohlásit, že vodík nikdy nebude fungovat jako palivo. Podobný skepticismus však v historii panoval i u jiných průlomových přístupů. Třeba o technologii fly-by-wire, která nahradila ruční ovládání letadla elektronickým zařízením. Před třiceti lety byla považována za příliš riskantní či inovativní. Dnes jde však o absolutní nutnost“, uvedl pro Bloomberg generální ředitel společnosti Airbus Guillaume Faury.

Už v první polovině roku 2019 představila společnost Airbus svůj nejnovější model A321XLR. Aeroliniím pomůže především na trasách, kde by větší letadlo nebylo ekonomické. Oproti předchozím typům bude mít nižší spotřebu i kapacitu a až o patnáct procent větší dolet. První cestující by mohl tento model svézt již za dva roky.

Airbus vidí budoucnost letectví ve vodíku, Boeing s ním naopak nepočítá

„Kvůli pandemii covid-19 se změnila poptávka ze strany aerolinií. Ta odpovídá tomu, na co se chceme v dalším letech zaměřovat. Máme docela štěstí,“ uvedl pro portál Bloomberg generální ředitel Airbusu Guillaume Faury.

Boeing však v tomto ohledu zůstává pozadu. Podobný konkurenceschopný letoun nemá dosud připravený, a to firmu může v budoucnu negativně poznamenat. Podle generálního ředitele společnosti Boeing Dava Calhouna je Boeing schopný představit svoji odpověď na A321 do jednoho až dvou let. Airbus však mezitím obdržel už více než 450 objednávek, kdy zájem projevil třeba americký dopravce United Airlines.

Situaci souboje leteckých gogantů podrobně sleduje i čínský výrobce letadel Comac, který by se na trhu chtěl v nadcházejících letech také významněji prosadit. Vyvíjí model C919, který by měl být konkurentem Airbusu A320neo i Boeingu 737 MAX. I kvůli pandemii však společnost nabírá ve vývoji nemalá zpoždění.

Autor:

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 byl posunut na 3. května 2021.

  • Nejčtenější

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Brexit skončil fiaskem. Británie válčí se zaseklým vývozem a odlivem kapitálu

I více než 100 dní poté, co Velká Británie definitivně opustila Evropskou unii, tamní firmy stále bojují s novými...

Směna na 16 hodin? Nesmysl, který nikdo nechce, zní ze svazů zaměstnavatelů

Maximální délka pracovní směny by se v určitých případech mohla prodloužit ze současných 12 hodin na 16. Pro mimořádné...

Česko ekonomickou úrovní překonává Španělsko a blíží se Itálii

Ekonomická úroveň Česka příští rok stoupne na 88 procent průměru 19 zemí eurozóny. Česko se tak přibližuje Itálii, mělo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Firmy musejí vracet peníze z Antiviru. Kontrolou neprošlo přes 40 procent

V žádostech o podporu v rámci programu Antivirus, jímž stát přispívá podnikům zasaženým pandemií na mzdy, firmy značně...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

Otevřeme školy, vše ostatní počká, říká ministr zdravotnictví Arenberger

Premium Ministr zdravotnictví Petr Arenberger po týdnu ve funkci poodhaluje další vývoj boje s pandemií, prioritou zůstává...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

  • Další z rubriky

České dráhy objednaly 20 nových vlaků za 12,5 miliardy. Pojedou až 230 km/h

České dráhy si objednaly 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda...

Covid v dopravě zasáhl hlavně letadla a výletní autobusy, stály nejčastěji

Koronavirová karanténa utnula řadu let trvající nárůst cestujících na železnicích i v letecké dopravě. Přestože pokles...

Zemědělcům vadí další významná rychlotrať. Kritizují spojení Praha–Drážďany

Zemědělci kritizují plán vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Drážďan. Trať se dotkne pěstitelů, kteří...

Koleje pro rychlotratě mají ležet do 4 let, první vlaky pojedou v roce 2028

Do roku 2023 plánuje Správa železnic dokončit jednání o umístění vysokorychlostních železničních tratí v krajině. Druhá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...