Unie nařídila železnicím platit odškodné za zpoždění vlaků. České dopravce by to ročně přišlo na zhruba 220 milionů korun.

Unie nařídila železnicím platit odškodné za zpoždění vlaků. České dopravce by to ročně přišlo na zhruba 220 milionů korun. | foto: Lukáš Táborský

Železnice by platily za zpoždění přes 200 milionů

  • 11
Čeští železniční dopravci by platili za zpoždění vlaků až 224 milionů korun ročně. To v případě, pokud by od roku 2009 začalo platit nařízení Evropského parlamentu, podle něhož evropské železnice budou cestující za zpoždění povinně odškodňovat.

Vyplývá to z materiálů ministerstva dopravy. Podle ministra Aleše Řebíčka by to pro podniky byla přílišná zátěž.

U vnitrostátních linek proto bude platit přechodné patnáctileté období. U mezinárodních vlaků začnou dopravci odškodňovat cestující za zpoždění již od roku 2009. - více zde

Pokud vlak nabere více než hodinové zpoždění, bude mít cestující nárok na čtvrtinu peněz zaplacených za jízdenku, při delším zpoždění se částka zvyšuje. Železnice také budou muset cestujícím poskytnout další služby, jako je ubytování v hotelu nebo občerstvení.

Vlaky zpomaluje špatná infrastruktura
Podle ministerstva dopravy se na zpoždění českých vlaků podepisuje především méně kvalitní železniční infrastruktura a zastaralý vozový park.

Přechodné období tak potřebují především nové členské země EU. "Například osmdesát procent zpoždění je v současnosti zapříčiněno stavebními pracemi na infrastruktuře," píše se v materiálu MD.

S tím souhlasí i europoslanec za KSČM a expert na dopravu Jaromír Kohlíček. "Naše infrastruktura je zastaralá. Nová směrnice by znamenala potencionálně slušnou sekeru do rozpočtu Českých drah," řekl iDNES.cz.

Do 15 let to má být v pořádku
Proto je prý možné očekávat, že během skončení přechodné doby se podaří modernizovat železnici, a riziko zpoždění tak snížit na minimum.

V Česku se nyní buduje základní síť železničních koridorů. Rušno je zejména na trati z Prahy do Českých Budějovic, kde vlaky i přes změnu jízdního řádu nabírají zpoždění téměř vždy.

Zpoždění se nevyhýbají ani mezinárodním spojům. Například expres Jadran, který vyrazil 22. června na první pravidelnou letní trasu do Splitu, nabral přes Česko hodinové zpoždění. - více zde

Patnáctileté období je kompromisem mezi požadavkem Evropského parlamentu, který byl ochoten přistoupit na desetiletou lhůtu, a žádostí České republiky, která původně chtěla prosadit 20 let.

, ,