K újmě by došly také marketingové plány, které společnosti s fotbalisty mají. "Už při uzavírání smlouvy jsme však počítali s tím, že postup na Euro vyjde," přiznává mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
V reklamách této banky v poslední době vystupuje jako hlavní postava brankář Petr Čech a spořitelna s ním má plány i do budoucna. Zákazníci T-Mobilu se zase mohou třeba při uzavírání smlouvy těšit na reprezentační dres, fotbalisté na oplátku na to, že si zahrají v reklamách operátora.
Jediný, kdo u T-Mobilu mohl mít trochu smíšené pocity, byl šéf jeho české pobočky Roland Mahler. Rodilý Němec totiž také sledoval středeční debakl Německa s Českem.
"Ale na tribunách vydržel až do konce. Zápasy přehnaně neprožívá a na druhou stranu může být i rád, že vyhrál tým ze země, kde pracuje," sdělila mluvčí firmy Martina Kemrová.
Zatímco o radost z úspěchu se firmy rády podělí, na kolik je partnerství s reprezentací přišlo, neprozrazují. Podle Petra Majerika, který šéfuje české a slovenské pobočce poradenské firmy Media Strategy, se hodnota takových smluv pohybuje v desítkách milionů korun. S každým dalším úspěchem navíc firmy vyplácejí další prémie.
"Na druhou stranu je to pro ně výborná možnost, jak zlepšit povědomí o značce, vstupenkami na atraktivní utkání se mohou blýsknout i před svými obchodními partnery," upozorňuje Majerik.
Část vstupenek nabízejí firmy i svým zákazníkům, třeba formou různých soutěží. "Například při poslední kvalifikaci s Německem se nám do klání o šestnáct lístků přihlásilo na 15 tisíc lidí," uvedla mluvčí Hyundaie Veronika Jakubcová.
Veškeré sponzorské příjmy jdou do rozpočtu fotbalového svazu, stejně jako postupová prémie od evropské fotbalové asociace UEFA.
"Dohromady by to mohlo jen za postup dělat kolem dvou set milionů korun," uvedl místopředseda svazu Vlastimil Košťál. Čtvrtinu z této částky přitom dodají sponzoři. Ale na peníze si svaz ještě počká – konečné vyúčtování provede UEFA až po skončení turnaje.
V minulosti podle Košťála dostal český svaz zálohu na úhradu nákladů souvisících s účastí na šampionátu.
Opustí Primu fanoušci seriálů?
Euro se začíná plánovat také na televizi Prima, která bude v příštím roce šampionát premiérově vysílat. Kvůli turnaji bude muset kompletně překopat programové schéma – na rozdíl od České televize má pouze jediný kanál a nemůže méně atraktivní utkání přesunout jinam. Fotbalu tak ustoupí i seriály Velmi křehké vztahy či Letiště.
"Koupi práv vidím jako velmi riskantní. Pokud příznivci seriálů přejdou kvůli fotbalu na jinou stanici, nemusela by je už Prima získat zpět," varuje Majerik.
Podle mluvčího Primy Ladislava Pavlíka může televize naopak přilákat nové sportovní fanoušky. Na šampionát se těší i obchodníci s elektrem. "Prodej televizorů před ním stoupá až o čtvrtinu," tvrdí šéf sítě prodejen Datart Pavel Sláma. Pro řadu rodin je prý právě turnaj dobrou záminkou pro koupi nového přijímače.