Dvousečné dopady prohibice na prodej piva ilustruje například vývoj tržeb podniku ve Valašské Meziříčí.
"Má dcera v něm má restauraci. Spotřeba piva a vína jí začala stoupat zhruba o pětinu, jak část zákazníků přešla k jinému alkoholu. Celkově však její tržby oslabují, protože někteří lidé jí ruší zamluvené oslavy, na kterých byli zvyklí popíjet i tvrdý alkohol," říká Jiří Fusek, bývalý předseda Svazu nezávislých pivovarů.
Podle něj je celá situace pro restaurace vážná. "Pokud by zákaz trval více než 14 dní, začnou padat první hospody," domnívá se Fusek.
Pivovarníci zákaz prodeje lihu neoslavují
Podobně vnímá situaci i Stanislav Bernard, majitel pivovaru v Humpolci. "Spotřeba piva patrně v současné chvíli stoupne, ale pokud by prohibice trvala déle, mohou kvůli tomu začít krachovat menší hospody nebo restaurace, které hodně investovaly a nebudou mít z nižších tržeb na splátky. Ekonomicky pak na prohibici doplatí celý dodavatelský řetězec," říká Bernard.
Podle něj však není podstatné, jaké dopady to bude mít na pivní trh, ale hlavně to, aby se situace, kdy lidé umírají kvůli škodlivému alkoholu, neopakovala.
"Státní orgány dlouhodobě nekonaly to, co mají, tedy chránit zdraví lidí. Policisté, hygienici, celníci a inspektoři SZPI se při kontrolách zaměřují na byrokracii, zda nechybí na etiketě konkrétní slovíčko, podstatné věci jim ale unikají a nyní to draze zaplatíme všichni," dodává Bernard s tím, že současná situace může být pozitivní jen v tom ohledu, že se problémy vyhrotily natolik, že se přístup kontrolorů změní.
Shodně vnímá dopad prohibice na pivní trh i Roman Havlík, ředitel a člen představenstva Pivovaru Svijany. "Dá se nyní očekávat vyšší spotřeba piva. Lidé si budou dávat na lihoviny pozor a část z nich nahradí alkohol pivem. V delším pohledu však jakákoliv restrikce všem spíš škodí."
Ani Heineken není přesvědčen o tom, že prohibice bude pro výrobce piva jednoznačně příznivá.
"V tuto chvíli si netroufám odhadnout, jaké dopady na nás může zákaz prodeje alkoholu mít. Je to mimořádná situace, ale s přechodem zákazníků z tvrdého alkoholu na pivo příliš nepočítáme. Záležet bude na tom, jak dlouho zákaz bude trvat, v delším výhledu uvidíme," řekl Jiří Hauptmann, manažer Heineken ČR, který v ČR prodává například Krušovice, Zlatopramen, Starobrno nebo Březňák.