"O rok dříve přitom činil meziroční nárůst pouze jedno až dvě procenta," uvedl obchodní ředitel největší vinařské skupiny Bohemia Sekt Dalibor Šebela. Víno podle něj nadále zůstane alkoholickým nápojem s nejvyšším meziročním nárůstem odbytu v republice.
Důvod vyšší konzumace vína vidí v moderním stylu života, který souvisí se stále větším odklonem zejména od lihovin, ale také od piva. Česká republika zažívá výrazný růst popularity vína a jeho pití se stává důležitým společenským fenoménem. Lidé přihlížejí také k tomu, že víno je zdravým nápojem.
Konzumace vína zažívá boom v posledních třech letech po celém světě. Nejen v zemích střední a západní Evropy, kde se spotřebují dvě třetiny světové výroby vína, ale výrazně posilují i USA, Kanada a vyspělé asijské země typu Japonska a Thajska. "Roste nabídka kvalitních druhů odrůdových i prémiových vín a zvyšuje se počet lidí, kteří mají víno jako svého koníčka," dodal. Lihoviny už se šestým rokem ve vyspělém světě propadají, pivo také.
Lidé v České republice se přitom stále nevzdávají pivní sklenice a čeští pivaři patří mezi světovou elitu. Pivovarníci také loni výrazně uspěli při vývozu piva do zahraničí a také proto vyrobili nejvíce piva za poslední roky. Na úspěchu lihovarnických firem se zase podepsaly daňové změny platné od Nového roku. Obchodníci totiž až do poslední chvíle plnili sklady lihovinami a producenti vyráběli na plné obrátky.
Podle agentury GfK vzrostly za loňských prvních deset měsíců výdaje českých domácností za víno o sedm procent, prodeje vína v obchodních řetězcích se podle agentury AC Nielsen zvýšily zhruba o 11 procent. Tato vysoká čísla se podle Šebely díky předvánočním a předsilvestrovským nákupům minimálně udržela.
"Díky výraznějšímu příklonu ke kvalitnějšímu zboží se stále více prodávají vína v kamenných obchodech," vysvětlil. Obchodní řetězce už ubírají tržby malým prodejcům, výčepnám i trhovcům. Díky velmi patrnému posunu spotřebitelů ke kvalitě vzrostl nejvíce prodej odrůdových jakostních vín, třicetiprocentní objem prodeje stolních vín stagnoval. Bohemia Sekt se od nich stále více odklání, loni vyrobil minimálně o patnáct procent stolních vín méně.
V klidných vínech lidé loni nejčastěji nakupovali ročníkové druhy ve vyšších cenách sedmdesát až devadesát korun za láhev 0,7 litru, což je o dvacet až čtyřicet korun více, než byli ochotni platit před třemi lety.
Spotřeba vína v Česku se zvyšuje každoročně od roku 1994, nyní je kolem šestnáct litrů na hlavu a rok. Na letošní prodeje bude mít největší vliv kupní síla lidí, zvýšení spotřební daně u lihovin a úspěch programu zdraví pro člověka v 21. století.
Silvestr na Václavském náměstí v Praze, 1.1.2004. |