Výrobci alkoholu mají důvod slavit

Praha - Výrobci alkoholických nápojů v České republice mají důvod k oslavám. Pivovarníci, producenti tvrdého alkoholu a především vinaři mají za sebou úspěšný rok, na kterém se podepsaly i silvestrovské oslavy. Nejlépe si vedli majitelé vinařských firem, kteří prodali až o pět procent více vína než v roce 2002.

"O rok dříve přitom činil meziroční nárůst pouze jedno až dvě procenta," uvedl obchodní ředitel největší vinařské skupiny Bohemia Sekt Dalibor Šebela. Víno podle něj nadále zůstane alkoholickým nápojem s nejvyšším meziročním nárůstem odbytu v republice.

Důvod vyšší konzumace vína vidí v moderním stylu života, který souvisí se stále větším odklonem zejména od lihovin, ale také od piva. Česká republika zažívá výrazný růst popularity vína a jeho pití se stává důležitým společenským fenoménem. Lidé přihlížejí také k tomu, že víno je zdravým nápojem.

Konzumace vína zažívá boom v posledních třech letech po celém světě. Nejen v zemích střední a západní Evropy, kde se spotřebují dvě třetiny světové výroby vína, ale výrazně posilují i USA, Kanada a vyspělé asijské země typu Japonska a Thajska. "Roste nabídka kvalitních druhů odrůdových i prémiových vín a zvyšuje se počet lidí, kteří mají víno jako svého koníčka," dodal. Lihoviny už se šestým rokem ve vyspělém světě propadají, pivo také.

Lidé v České republice se přitom stále nevzdávají pivní sklenice a čeští pivaři patří mezi světovou elitu. Pivovarníci také loni výrazně uspěli při vývozu piva do zahraničí a také proto vyrobili nejvíce piva za poslední roky. Na úspěchu lihovarnických firem se zase podepsaly daňové změny platné od Nového roku. Obchodníci totiž až do poslední chvíle plnili sklady lihovinami a producenti vyráběli na plné obrátky.

Podle agentury GfK vzrostly za loňských prvních deset měsíců výdaje českých domácností za víno o sedm procent, prodeje vína v obchodních řetězcích se podle agentury AC Nielsen zvýšily zhruba o 11 procent. Tato vysoká čísla se podle Šebely díky předvánočním a předsilvestrovským nákupům minimálně udržela.

"Díky výraznějšímu příklonu ke kvalitnějšímu zboží se stále více prodávají vína v kamenných obchodech," vysvětlil. Obchodní řetězce už ubírají tržby malým prodejcům, výčepnám i trhovcům. Díky velmi patrnému posunu spotřebitelů ke kvalitě vzrostl nejvíce prodej odrůdových jakostních vín, třicetiprocentní objem prodeje stolních vín stagnoval. Bohemia Sekt se od nich stále více odklání, loni vyrobil minimálně o patnáct procent stolních vín méně.

V klidných vínech lidé loni nejčastěji nakupovali ročníkové druhy ve vyšších cenách sedmdesát až devadesát korun za láhev 0,7 litru, což je o dvacet až čtyřicet korun více, než byli ochotni platit před třemi lety.

Spotřeba vína v Česku se zvyšuje každoročně od roku 1994, nyní je kolem šestnáct litrů na hlavu a rok. Na letošní prodeje bude mít největší vliv kupní síla lidí, zvýšení spotřební daně u lihovin a úspěch programu zdraví pro člověka v 21. století.

Silvestr na Václavském náměstí v Praze, 1.1.2004.