"Zatím nám vyjádření Evropské komise nepřišlo. Nevíme, co je podstatou stížnosti. Jakmile nám bude doručena, budeme podle jejího obsahu příslušně reagovat," řekl Karel Hanzelka z kanceláře ministra dopravy.
Dovoz ojetin loni stoupl o pět procent asi na 130 tisíc vozů a byl zhruba na stejné úrovni jako prodej nových osobních aut. Důvodem růstu byl právě vstup do Unie.
Komise na základě stížností dospěla k závěru, že podmínky registrace dovážených ojetých vozidel do Česka jsou přísnější než ty, jež se vztahují na novou registraci ojetých vozidel, která již byla v zemi přihlášena.
Komise také z českých předpisů prý nabyla dojmu, že registrace některých kategorií dovážených ojetých aut je zakázána docela.
Podle zdroje z komise je podstatou problému skutečnost, že se do Česka nesmějí dovážet ojeté nákladní vozy starší pěti let a ojeté osobní automobily starší osmi let.
Dovoz ojetin v tuzemsku upravuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích z roku 2001.
"Pokud má auto evropskou homologaci, pak by mělo být možné je zaregistrovat kdykoli, bez ohledu na stáří. U ostatních je to záležitostí národní legislativy," říká Antonín Šípek, předseda Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje výrobce nových vozů a dílů a dovoz ojetin už dnes považuje za příliš liberální.
Průměrný věk auta je 14 let, což zhoršuje bezpečnost na silnicích, uvádí Šípek. Připomíná však, že předpisy pro registraci ojetin se v praxi uplatňují dosti proměnlivě. "Stává se velmi často, že jedna obec vozidlo neschválí, tak je kupec odveze do jiné obce a té první se pak přijede vysmát," říká Šípek.
Komise se obrátila na české orgány, aby do dvou měsíců vysvětlily, jak se věci mají. Neshledá-li odpověď uspokojivou, zašle do Prahy oficiální žádost o změnu předpisů. Pokud by tato změna nenastala v předepsané lhůtě, může následovat varování a po něm žaloba k Evropskému soudnímu dvoru.
Komise v prohlášení citovala komisaře pro průmysl Güntera Verheugena, podle něhož je "komise rozhodnuta zabránit všem překážkám dovozu do České republiky, aby zajistila fungování jednotného trhu v rozšířené EU".