Unie dá pivovarníkům nové šance

Se vstupem do Evropské unie by se měly rozšířit možnosti exportu českého piva. Předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý míní, že příležitost nabízí hlavně přistupující země, z nichž některé mají pro pivo vysoká ochranářská cla. Ta s rozšířením unie padnou.

Export českého piva loni stoupl o osm procent na rekordních 2,13 milionu hektolitrů. Česko je tak jedenáctým světovým vývozcem.

Například v Polsku nyní platí pro dovoz českého piva clo 21 procent. V roce 1991, před zavedením ochrany trhu, české pivovary do Polska exportovaly 540 tisíc hektolitrů piva, loni to bylo jen 26 tisíc hektolitrů.

"Rozšíření EU bude velkým přínosem pro rozvoj našeho exportu," řekl Alexej Bechtin, mluvčí Plzeňského Prazdroje, který je největším domácím vývozcem piva. Důležitý je podle něj hlavně vstup okolních zemí. Vedle polských cel jsou bariérou například také maďarské množstevní kvóty. "Vítáme, že to odpadne," prohlásil Bechtin. Pozitivní bude také zjednodušení dopravního režimu, které Prazdroji urychlí dopravu piva přes německé přístavy do Spojených států.

Pivovary Staropramen, exportní trojka, zase předpokládají, že s rozšířením EU se jim uvolní obchodní podmínky kromě Polska částečně i ve Slovinsku. V exportu ale zaznamenávají v posledních letech úspěch i menší firmy, například Drinks Union či Starobrno.

Veselý odhaduje, že domácí spotřeba se bude v příštích letech udržovat kolem 16 milionů hektolitrů. Export poroste, což povede k růstu výstavu pěnivého moku v tuzemsku, který loni činil 18,5 milionu hektolitrů.

Import je v současnosti pod dvěma procenty domácí spotřeby. Podle předsedy pivovarského svazu přetrvává velký cenový rozdíl mezi domácími a dovozovými pivy a také chuť domácího moku je výrazně odlišná.

Domácí kapacity na výrobu piva činí asi 22,5 milionu hektolitrů ročně. Zhruba 80 procent trhu ovládá sedm největších společností, z nichž čtyři jsou v rukou zahraničních vlastníků. Ceny piva podle Veselého po roce 1990 nekopírují ani inflaci ani vývoj průměrného výdělku. S nízkou cenovou hladinou má pak problémy řada menších pivovarů.

Předseda svazu pivovarů vítá iniciativu, která si klade za cíl umravnit obchodní řetězce v některých jejich praktikách. Řetězce se podílejí asi třemi čtvrtinami na prodeji lahvového a plechovkového piva. Podle předsedy zemědělského výboru sněmovny Svatopluka Skopala by měla novela zákona o cenách postihnout prodej za ceny pod náklady a úprava obchodního zákoníku by měla řešit lhůty splatnosti za dodané zboží. K řešení problému by měla přispět také novela zákona o ochraně hospodářské soutěže.