Supermarkety a diskonty táhnou, lidé v nich nakupují stále raději

  5:00aktualizováno  5:00
Češi stále častěji místo v malých obchodech a hypermarketech nakupují v supermarketech a diskontech. Během posledních let také mnohem méně často navštěvují pultové prodejny a specializované obchody. Vyplývá to ze studie společnosti GfK.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martina Patočková, MF DNES

Výzkum nazvaný GfK Shopping FMCG (hrubě by se dal název přeložit jako Nakupování rychloobrátkového spotřebního zboží) se zaměřil na nákupní trendy Čechů a Slováků v několika posledních letech. Účastnilo se ho celkem 3 500 domácností, 2 tisíce tuzemských a 1,5 tisíce slovenských.

Z jeho výsledků je zjevné, že přestože nejvíce nákupů stále probíhá v hypermarketech, jejich obliba klesá. Velké „zásobovací“ nákupy čím dál více lidí provádí v diskontních obchodech, jako je například Lidl nebo Penny Market.

Také malé nákupy se přesouvají. „U zákazníků již několik let po sobě roste obliba menších obchodů typu supermarketů,“ sdělil iDNES.cz Václav Koukolíček, manažer externí komunikace řetězce Tesco. Právě tam podle GfK směřují zákazníci na nákupy doplňovacího charakteru.

„Diskonty a supermarkety, jako moderní typ obchodů ve větší blízkosti, nabírají na významu,“ řekl Ladislav Csengeri z GfK. Právě blízkost obydlím jejich zákazníků je podle studie zásadní výhodou, kterou menší formáty oproti hypermarketům mají.

Podíl nákupních formátů v ČR a na Slovensku

Oblíbenost supermarketů a diskontů vzrostla za poslední čtyři roky o přibližně 6,5 procentních bodů. Na úkor tohoto nárůstu pak klesl podíl hypermarketů, malých obchodů a specializovaných prodejen.

Měnící se preference zákazníků nutí velké řetězce do akce. „Průběžně zmenšujeme prodejní plochu u našich velkých hypermarketů a společně s nabízeným sortimentem ji upravujeme,“ dodal Koukolíček.

Čeští zákazníci v posledních letech nejvíce nakupují čerstvé a chlazené potraviny. Třetinu svých výdajů pak dají za drogerii. Čím dál tím častěji si také v obchodech kupují různé polotovary, například hotová jídla nebo saláty.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Tlak na Huawei zatím nechává Čechy chladnými. Firmě v ČR rostou tržby

Ilustrační snímek

Mobilům Huawei se v Česku zatím daří, v prvním čtvrtletí letošního roku se jejich prodej zvýšil o 40 procent. Loni se...

Češi se naučili být nároční. U exotických dovolených vyžadují německou kvalitu

Zanzi Resort, Zanzibar

Na luxusní exotickou dovolenou vyrážejí Češi nejčastěji směrem do Asie. I když jsou asijské země synonymem pro levnou...

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Najdete na iDNES.cz