Oprava dálnice D1 u Velké Bíteše (9. května 2013)

Oprava dálnice D1 u Velké Bíteše (9. května 2013) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Stavbaři na D1: Zrychlíme práce, ale dosypte peníze

  • 109
Zakázky na opravu dálnice D1 se podařilo vysoutěžit za rekordní částky, asi 60 procent původního rozpočtu. Firmy teď vymýšlejí, jak si naúčtovat miliony navíc za vícepráce, třeba za urychlení oproti plánu. Ředitelství silnic a dálnic se dušuje, že má dost kontrolorů, kteří by nesmyslné faktury odhalili.

Od zahájení rekonstrukce nejvytíženější české dálnice D1 sní každý řidič o chvíli, až se z Čech na Moravu či obráceně dostane pohodlně, aniž by musel sundat nohu z plynu. Dnes jim v tom brání na několika místech dělníci pracující na obnově autostrády.

Jenže práce by se mohly výrazně urychlit a silnice zprovoznit v plném rozsahu dříve, než se plánovalo. Ředitelství silnic a dálnic očekává od stavebních firem nabídky, jak práce zrychlit a na některých úsecích položit novou vozovku ještě letos, byť se ukončení prací v nyní rozestavěných třech úsecích očekávalo až příští jaro.

Proč se zpomaluje stavba úseku mezi Velkou Bíteší a LhotkouČtěte v sobotu, 13. července

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

K urychlení má dojít i díky pružnějšímu vyřizování některých žádostí, například o přesun kabelů podél dálnice. Zvažovalo se i zařazení noční směny, ale to hygienici na většině míst odmítli. Správa dálnic už tuší, že urychlení stavbu mírně prodraží. Stát má ale na opravu vyčleněno podstatně více peněz, než dosud utrácí: soutěž srazila náklady původních rozpočtů na 60 procent tabulkových cen.

"Požadavky na vícepráce přicházejí, ale zatím jsme nic nepodepsali. Musí být podložené, že jsou oprávněné a jen to na nás nezkouší kvůli tomu, že nasadili v soutěži příliš nízké ceny," prohlásil generální ředitel ŘSD David Čermák.

Podle něj se na tak velké stavbě vícepracím vyhnout nedá, je však potřeba proplácet jen ty skutečné. "Na stavbě máme dostatek kontrolorů, kteří nesmyslné požadavky zabíjejí v zárodku," upozornil Čermák. Vícepráce byly v tuzemském stavebnictví dlouhou dobu oblíbeným způsobem, jak z investorů vytáhnout další peníze navíc, zvláště když stavební firma dobře vycházela s projektantem či stavebním dozorem. Nemusí se totiž už znovu soutěžit.

Mezi požadavky na vícepráce se objevují především peníze navíc u bourání mostů nebo zpevnění okrajových pruhů. Podle Čermáka však u bourání mostů naopak nastaly i "méněpráce", tedy nižší faktury oproti rozpočtu. "Na každém mostě jsme ušetřili několik set tisíc," tvrdí Čermák.

6. července 2013. Těžká technika se pustila do demolice dálničních mostů: