Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dodatek z dob komunismu dohnal české lodníky. Mají platit statisíce

  10:00
Velká část českých lodníků působících v Nizozemsku řeší aktuálně vážný problém s daněmi. Za vše může dodatek k mezinárodní smlouvě starý přes čtyřicet let, který si prosadila tehdejší komunistická vláda a dosud platí. Lodníci odvádí daň tam, kde pracují - v Nizozemsku. Jenže teď jim přišly obsílky, že dluží na daních v Česku.

Splavněná Vltava pomalu ožívá. Letos se v Hluboké otevřel nový sportovní přístav, za rok se splavní jez pod Hněvkovicemi. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Dohromady skoro půl milionu korun mají českému finančnímu úřadu zaplatit na dani z příjmů vydělaných v Nizozemsku bratři Petr a Pavel z Děčína.

Obálka s pruhem je zaskočila, na holandské lodi jezdí od vyučení, celý život platí daně v Nizozemsku a v Česku žádné příjmy nemají.

Finanční úřad zatím obeslal pět stovek lidí, kteří se v minulých třech letech plavili na holandských vnitrozemských lodích. A podle odhadů je českých „šífáků“, jak si říkají, až 2,5 tisíce. Pro českou státní pokladnu to mohou být desítky, možná i stovky milionů korun.

Ze stejného důvodu zřejmě celý problém před lety vznikl. Komunistické Československo v touze po valutách prosadilo v roce 1974 dodatek k mezinárodní smlouvě o zamezení dvojího zdanění. Podle něj se na tuto skupinu lidí vztahuje výjimka: neplatí daň v zemi, kde pracují, ale tam, kde mají trvalé bydliště. A zmínění loďaři trvale žijí v Česku, pouze část roku tráví prací na lodi.

Jenže málokdo z nich něco tušil o historické smlouvě, a že tedy až dosud danil chybně. Finanční správa by na to zřejmě také nepřišla, kdyby ji v rámci mezinárodní automatické výměny informací holandští kolegové neupozornili a neposlali jí seznam lidí.

„Zjistilo se, že velká část českých lodníků působících v Nizozemsku nepostupuje v souladu se smlouvou a příjmy daní v Nizozemsku,“ říká Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení ministerstva financí.

Lodníci peníze nemají

Finanční správa proto všem rozeslala dopisy a vyzvala je k podání daňového přiznání. Jenže většina jich peníze pro „berňák“ nemá.

„Ti kluci mají rodiny, děti, hypotéky na bydlení. To nemají z čeho zaplatit a skončí na pracovních úřadech, sociálkách,“ říká manželka jednoho z lodníků, Věra Š. z Děčína.

Kde se vzali čeští lodníci a námořníci

Milan Raba, předseda sekce vodní a ředitel Československé plavby labské (ČSPL), odhaduje, že Čechů pracujících na lodích v zahraničí je do pěti set. Ne všichni vychodili loďařskou školu. Ta je dnes v Česku pouze jedna – Střední škola lodní dopravy v Děčíně. Loni se podařilo tomuto učilišti od Rýnské komise získat akreditaci, takže vzdělání bude uznáváno i pro západoevropské vodní cesty: plavbu po Rýně a navazujících kanálech.

Bez diplomu se musí člověk na lodi vypracovat postupně, praxí – začíná se u nejšpinavější lodnické práce, tedy natírání a vyvazování lodí. Nejnižší pozice na lodi je v Nizozemsku deckman (plavčík), následuje matrose (lodník), botsman (vzdělanější lodník), steuerman (kormidelník) a loď řídí kapitán.

Sladkovodní loďaři si říkají šífáci (z německého označení lodi Schiff). Česko má své loďstvo a námořníky od roku 1922, kdy byla založena Československá plavební akciová společnost labská. Ta byla po druhé světové válce znárodněna a poté se přejmenovávala. Československá plavba labsko-oderská v roce 1989 vlastnila okolo 700 plavidel a provozovala jak plavbu, tak nákladní přepravu, zejména uhlí.

Námořní lodě spadaly pod společnost Československá námořní plavba, založenou v roce 1959. Obě firmy provozující lodní dopravu byly po roce 1990 privatizovány. ČSPL se zabývá mezinárodní nákladní lodní dopravou a provozuje 63 plavidel převážně v zahraničí. „Labská vodní cesta totiž nefunguje,“ podotýká Raba.

Čeští šífaři se spojili a rozhodli se bránit. „Jde o starý komunistický dodatek. Proč platí jen pro naši profesi a proč neplatí třeba i v Německu nebo v Belgii?“ říká Petr Bezvoda, který za české lodníky vyjednává s ministerstvem financí.

Lodníci žádají, aby jim ministerstvo daně prominulo. To však podle zákona nemůže. Místo toho jim úřad radí, aby požádali o vrácení daně v Nizozemsku a v Česku požádali o prominutí úroků z prodlení. Ministerstvo navíc slíbilo, že se zaplacením daně počká až šest let.

Lodníci však upozorňují, že v Česku je daň dvakrát vyšší, a navíc se bojí, že bez placení daní v Nizozemsku o práci na lodi přijdou.

Problém se může týkat tisíců lidí

Lodníci chtějí s ministerstvem jednat dál. Podle Bezvody by se problém mohl týkat mnohem více lidí – až 2,5 tisíce pracovníků na nejrůznějších pozicích na nizozemských lodích – od strojníků přes kapitány po kuchaře. Sám na dopis z finančního úřadu teprve čeká.

Skupinu lodníků podpořil na jednání Jaroslav Foldyna, poslanec ČSSD za Ústecký kraj, děčínský zastupitel a bývalý námořník. „Chtěl bych, aby vznikl generální pardon a nic neplatili. Vyhláška z roku 1974 je anomálie, kterou máme s Nizozemskem jen my, Polsko, Rumunsko a Slovensko,“ říká.

Ministerstvo financí nepovažuje dodatek za zastaralý, naopak, je podle něj pro Česko výhodný. „Je více českých námořníků na nizozemských lodích než naopak, takže výsledkem je fakt, že daň těchto českých námořníků nemá plynout do nizozemského, ale do českého veřejného rozpočtu,“ říká Vaidišová z ministerstva financí.

Čeští lodníci na nizozemských lodích jsou tak podle ministerstva zdaněni stejně, jako by byli lodníci se stejným příjmem za práci na českých lodích.

„Finanční správě se nedá nic vytknout. Snad jen to, že to začíná vymáhat až teď,“ říká Lucie Rytířová, daňová poradkyně ze společnosti Deloitte.

Kormidelník či kapitán si vydělá na nizozemské lodi 1 750 eur měsíčně. Z peněz si hradí kromě životních nákladů a cestování za prací také potřebné zkoušky – například kapitánské patenty, certifikát na přepravu chemických látek nebo na obsluhu vysílaček.

Daňoví poradci v Děčíně mají v současnosti napilno. „V letošním roce jsme zaznamenali značný nárůst těchto zaměstnanců, kteří nás oslovují,“ říká Blanka Poštová z firmy Kodap v Děčíně. Podle ní je obecná promlčecí lhůta na nizozemské straně pět let.

Podle informací od loďařů stojí poplatek za vrácení daní z Nizozemska 165 eur. K tomu je třeba připočíst vyšší českou daň, penále a úrok z prodlení, který slíbilo ministerstvo na žádost odpouštět.

Autoři: ,

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sterilizace, bělení, dezodorace. Japonská firma z použitých plen vyrábí nové

28. dubna 2024

Japonská společnost Unicharm tento měsíc uvedla do prodeje jednorázové recyklované plenky. Firma...

Čínská menší města zažívají rozmach. Lákají lidi zpět na levnější živobytí

28. dubna 2024

Čínská velkoměsta postupně přicházejí o své obyvatele. Důvodem takzvané zpětné migrace jsou...

Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA vázne. Výrobci aut nemají baterie

28. dubna 2024

Zásilkové služby ve Spojených státech se obávají nedostatku elektroaut, které potřebují k nahrazení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...