Siemens-Desiro, vlak, rychlík, Connex

Siemens-Desiro, vlak, rychlík, Connex - Soukromý rychlík Siemens-Desiro vyrazil v úterý na svou prezentační jízdu z libereckého nádraží. (31. května 2005) | foto: Bořivoj Černý, MF DNES

Soukromý rychlík se předvedl na trati

  • 57
Dvě a půl hodinová cesta pohodlnou a tichou soupravou. Odjezd jednou za dvě hodiny. I tak by mohlo vypadat cestování vlakem mezi Libercem a Pardubicemi. Na svezení první českým soukromým rychlíkem, který v úterý představila firma Connex Česká železniční v Liberci, si musí cestující ale počkat.

Stát letos ani příští rok nepočítá, že by na této trase dotoval někoho jiného, než České dráhy. "Ministerstvo zvažuje, že už pro jízdní řád na rok 2007 osloví drobné dopravce, zda by měli zájem o realizaci dálkové dopravy" řekl Karel Hanzelka z tiskového odboru.

Firma podle něj ale může požádat kraje, aby její spoje dotovali. "Na to nejsou v rozpočtu peníze. I když bychom takové vlaky rádi viděli, je to cesta, jak lidi přitáhnout zpět k železnici," míní vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Stanislava Jakešová.

Connex chce podle ředitele Petra Seidnera jezdit z Pardubic až do Žitavy osmkrát denně, České dráhy zatím nabízí z Liberce sedm přímých vlaků. Cesta jim trvá také o více než půl hodiny déle.

"Máme novější soupravy, které mají například větší zrychlení," vysvětlil Seidner. O tom, že by jezdil Connex bez dotací, firma neuvažuje.

České dráhy zatím na trase používají starší a nepříliš pohodlné vozy. "Nic moc to není. Určitě bych radši jezdil pohodlnějšími soupravami," míní Petr Vařecha, který dojíždí z Hradce Králové do Liberce.

Zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán věří, že se na trase objeví nové, modernější vlaky. "Nový ředitel Českých drah přislíbil, že se vozový park na regionálních tratích projde také obměnou," podotkl. Kdy se tak stane, ale neví.

Connex už nabídl nové rychlíky ministerstvu dopravy, které je objednává u dopravců. "Jízdní řád na příští rok se už připravuje a nabídka přišla už příliš pozdě, proto  počítáme i na příští rok s Českými drahami," vysvětlil Hanzelka. Dotované spoje Connexu se tak mohou na trati objevit nejprve v prosinci 2006.

Nové soupravy Connexu jsou schopné pojmout 123 cestujících. Podle Českých drah je to nedostatečná kapacita a v určitých časech by nemusela stačit. "Některé naše rychlíky jezdí se 180 až 200 místy," vysvětlil Šťáhlavský.