Šminky podléhají argentinské krizi poslední

Touha žen vypadat k světu je často silnější než hlad. Shodují se na tom distributoři kosmetiky v ekonomickou krizí zmítané Argentině, jejichž odbyt se na rozdíl od ostatních obchodníků výrazně neztenčil. "Při tom všem, co se tady děje, chtějí ženy vypadat aspoň hezky, když už si nemohou koupit dům nebo auto," tvrdí Teresita Hidalgová, která prodává kosmetiku na předměstí Buenos Aires.

Kromě kosmetický firem docela obstojně prosperují i plastičtí chirurgové. Podobně jako podomní prodavačky věří, že dobrá vizáž je jednou z mála radostí, kterou si Argentinky dnešních dnů mohou dopřát.

Teresita se spolu s dalšími stovkami kolegyň objevila na konvenci podomních prodavaček kosmetiky. Její zaměstnavatel patří mezi hrstku šťastných, které vykázaly v lednu růst zisku navzdory nepokojům, které policie potlačuje slzným plynem.

Ještě nedávno třetí hospodářsky nejsilnější latinskoamerická země se musí vyrovnávat se státním dluhem 141 miliard dolarů a měnou devalvovanou na polovinu, která značně prodražuje dovoz jakéhokoli zboží.

Álvaro Polanco, který je šéfem argentinské pobočky americké kosmetické firmy Mary Kay, vidí úspěch v udržení nízkých cen za každé situace. "Už jsme něco podobného zažili v Mexiku i v Rusku. Použili jsme tam tutéž strategii," říká Polanco.

Na argentinské parádnice tak zřejmě čeká příznivá zpráva. Zatímco ceny potravin šly nahoru až o třetinu, kosmetika příliš zdražovat nebude. Mary Kay je vedle firmy Avon gigantem v přímém prodeji, kterým si ročně v 37 zemích světa vydělá 2,4 miliardy dolarů.

Prodejní pavouk Mary Kay pracuje na jednoduchém a osvědčeném principu. Distributorkami jsou ženy v domácnosti, které nejdřív nabízejí zboží svým známým a příbuzným, a ty pak případné dobré zkušenosti šíří dál.

V Argentině kosmetice pomáhá posedlost obyvatel země fyzickou dokonalostí. Muži se pyšní krásou svých partnerek a turisté si v ulicích měst často kladou otázku, zda se omylem neocitli na předváděcím molu.

Plány obchodníků by mohla ještě narušit stoupající nezaměstnanost ve střední vrstvě Argentinců. "Ženy obecně - a Argentinky zvlášť - si dokáží ušetřit stranou vždycky trochu peněz, a to i v době krizí," věří ale Marta Sáenzová, nejlepší prodavačka kosmetiky Mary Kay roku 2001.

,