Singapore Airlines, Airbus A380

Singapore Airlines, Airbus A380 | foto: Profimedia.cz

Singapore Airlines převzaly prvního obra Airbus A380

  • 84
Společnost Airbus předala v Toulouse první exemplář největšího dopravního letounu světa Airbus A380 zákazníkovi - společnosti Singapore Airlines. Letoun vyrazí na první komerční let 25. října na lince Singapur-Sydney. Stroj byl předán s osmnáctiměsíčním zpožděním.

Firma nicméně ujistila zákazníky, že nepočítá s žádnými dalšími prodlevami při výrobě těchto letadel.

Letadlo v barvách Singapore Airlines - bílé a tmavě modré - nese na trupu nápis First to Fly - První, které vzlétlo. Je v něm místo pro 471 cestujících, z toho dvanáct v přepychové první třídě lux a šedesát v business class. V nejúspornější verzi ale A380 pojme až 853 cestujících.

Piloti singapurské společnosti se s novým letadlem v Toulouse seznamovali už několik měsíců. Posádka čítá celkově asi 30 lidí.

Letadlo zahájí komerční provoz 25. října speciálním letem mezi Singapurem a Sydney. Většina sedadel byla pro tento let vydražena přes aukční síň Ebay. Airbus chce všechny peníze z aukce věnovat na charitu.

Oficiální provoz letadla začne o tři dny později na jedné ze tří linek mezi Singapurem a Sydney.

Aerolinky Emirates objednaly nejvíce strojů
Společnost Singapore Airlines převezme, i když až v příštím roce, i tři následující exempláře. Díky nim bude moci zahájit provoz na všech třech linkách mezi Singapurem a Londýnem.

Nejvíce strojů A380 si zatím objednala společnost Emirates - 47 napevno a osm předběžně. Druhým největším zákazníkem je australská Qantas s dvaceti, následují Singapore Airlines s devatenácti stroji. Celkem má zatím Airbus 165 pevných a 24 předběžných objednávek.

"Neobávám se, že dojde k dalším zpožděním," řekl generální ředitel společnosti Thomas Enders. Obchodní ředitel John Leahy dodal, že firma je na dobré cestě dodat v příštím roce plánovaných 13 letounů A380.

Airbus A380 vyjde na šest miliard
Katalogová cena Airbusu A380 je asi 300 milionů dolarů, tedy přes šest miliard korun. Společnosti si však vyjednávají slevy a přinejmenším některým bude muset Airbus platit penále za zpoždění dodávek. List Le Parisien napsal, že v případě Emirates je to nejméně deset procent hodnoty zakázky.

Airbus A380 je největší civilní letadlo, jaké kdy vzlétlo, s výjimkou ruského Antonova An-225, který ale existuje jen v jediném exempláři a používá se pouze pro dopravu nákladů. A380 je jediný stroj se dvěma palubami po celé délce trupu. Má být nasazován na nejvytíženější trasy.

Společnost Airbus uvádí, že náklady na pasažéra jsou v něm o 15 až 20 procent menší než u populárního "Jumba" - Boeingu 747. Dolet je přes 15 000 kilometrů.

Dnešní ceremonie se uskutečnila za situace, kdy je skoro celé bývalé vedení mateřské společnosti Airbusu v podezření, že zneužilo informací o zpoždění programu A380 k prodeji jejích akcií, jejichž hodnota prudce klesla, jakmile se informace dostaly na veřejnost.

Těmto činitelům hrozí obvinění ze zneužití informací v obchodním styku. Vyčítá se jim také, že zatímco zachraňovali své peníze, vypracovávali nouzový program, na jehož základě má být propuštěno 10 tisíc lidí.

Boeing oproti Airbusu sází na menší stroje
Francouzský ekonomický list Les Echos dnes připomněl, že pro Airbus je tento stroj sázkou, která může mít těžké důsledky. Celý program je totiž založen na předpokladu, že v budoucnu se letecká doprava víc soustředí na uzlová letiště, odkud se budou cestující přepravovat do cílové stanice.

Konkurenční Boeing naopak soudí, že vývoj půjde spíš k systému přepravy rovnou ke konečné stanici, a v důsledku toho sází na menší stroje schopné přistávat i na menších letištích, jako je jeho nový 787 Dreamliner. Na ten už má Boeing přes 700 objednávek, díky čemuž se v zakázkách opět dostal před Airbus.

Právě minulý týden ale americká společnost oznámila, že první dodávky dreamlineru se o půl roku zpozdí.

, ,