Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Student Agency: Do tří let chci mít svůj vlak

  9:12
Učil Čechy anglicky, vydělával na jazykových kurzech, prodával letenky a teď nakupuje žluté autobusy, s nimiž jezdí po Evropě i po Čechách. "Přidáme ještě další autobusové linky a chceme začít s vlaky. Nově se také pustím do hotelů," plánuje Radim Jančura, šéf a jediný majitel firmy Student Agency.

Jančura konkurenci nechce zničit. Ví, že ji potřebuje. | foto: Radek MičaMF DNES

Jančura s touto značkou změnil poměry v české autobusové dopravě. "Baví mě štvát konkurenci. Nechci ji ale zničit, nutně ji potřebuji," podotýká.

K podnikání se dostal v Anglii, kde na začátku devadesátých let jako student načerno pracoval. "Seznámil jsem se tam s Češkou, která hlídala děti jako au-pair. Tuhle práci u nás skoro nikdo neznal, tak jsem si založil agenturu na zprostředkování," říká Jančura. Do kanceláře si odskakoval ze školy, takže místo dvou fakult vystudoval jednu.

Sotva by teď někdo hádal, že Jančura utrží ročně dvě miliardy. Do práce chodí v džínách, sedí v kanceláři s ostatními zaměstnanci, stížnosti zákazníků vyřizuje osobně.

Firma rostla postupně nahoru, velký skok udělala rozšířením služeb na prodej letenek. Málokdo ví, že například firma Orbix, která prodává letenky manažerům, patří rovněž Jančurovi.

"S názvem Student Agency bychom asi firemní klienty lákali hůř," vysvětluje Jančura.

I přes pokles marží jsou dnes letenky pro firmu podle něho nejziskovější. Spoustu nepřátel si udělal svým vstupem do autobusové dopravy. Nejprve začal s mezinárodními linkami, před dvěma lety začal jezdit luxusními vozy po republice. Cestujícím přinesl nižší ceny a nebývalý komfort - jak po cestě, tak třeba při kupování jízdenky.

Dá se zbohatnout na autobusech?
Autobusy považuje za dobrou trefu. "Přesvědčila mě jedna cesta autobusem z Brna do Prahy nevytopenou karosou. Bylo mi jasné, že se na tom nedá prodělat," říká Jančura.

Dnes už má flotilu padesáti autobusů, zaměstnává na pět set lidí. "Začneme letos jezdit například ještě z Prahy do Českých Budějovic," nastínil Jančura.

Někteří konkurenti však tvrdí, že jezdí pod cenou nebo že jen slízl smetanu z nejlukrativnějších linek. "Stačí si vzít do ruky papír a tužku a spočítat si to. Musí se mu odněkud hrnout peníze. Na autobusech ještě nikdo pořádně nezbohatl," míní jeden z konkurenčních dopravců.

"Slyšel jsem toho o sobě už dost, například že mě platí mafie nebo Arabové," reaguje Jančura.

Ale někteří dopravci s ním dokážou držet krok. Například brněnský Tourbus, který jako jeden z mála přežil nástup Student Agency na lince mezi Prahou a Brnem, má některé spoje levnější. "Má asi hodně kapitálu, byl to razantní vstup. Ale respektujeme je, jsme v kapitalismu," říká Antonín Grund z Tourbusu.

Že jsou peníze výhoda, to vědí i jiní. "Dělá to dobře, protože má jistě velký kapitál. Má také dobře propracovaný marketing. Využívá na trhu to, co umožňují zákony," dodal Jiří Řádek z ČSAD Liberec.

Právě s touto firmou bojovala Student Agency na lince mezi Libercem a Prahou. Firma ji odmítla pustit na liberecké autobusové nádraží. Krajští úředníci jí nechtěli dát licenci, povolení nakonec Jančura získal na pražském magistrátu. Díky nástupu konkurence se dnes na stejné trase jezdí o třetinu levněji než dříve.

S úředníky měl spory i při zavádění nové linky z Ostravy do Prahy. Například v Prostějově mu nechtěli krajští úředníci povolit zastávku.

Podle Jančury jsou jeho linky celkově v zisku, ale některé trasy dotuje. "Beru to tak, že autobusy jsou pro nás dobrou reklamou. Když někdo je spokojen, je velká šance, že si u nás koupí i jiné služby," vysvětluje Jančura. Říká, že všechny autobusy platí z leasingu.

Miliony do reklamy
Do reklamy dává z firem v oboru nejvíce. "Kolem třiceti milionů ročně, i když podle ceníků je to mnohem více. Hodně o ceně smlouváme," dodal.

Letos začal jezdit nově z Ostravy do Prahy, kde začal konkurovat hlavně Českým drahám. Nástup se mu navíc povedl načasovat na dobu, kdy dráhy sklízejí posměch kvůli problémům s pendolinem.

"Chceme začít provozovat vlastní žluté vlaky. "Nejde to tak rychle, jak bychom si představovali. Zatím vybíráme vhodnou soupravu, ale do tří let začneme jezdit," věří Jančura.

Slibuje, že nabídne lepší servis a větší komfort. "Je radost zatápět státní firmě," usmívá se podnikatel, jehož vzorem je britský miliardář Richard Branson.

Pokud bude jasný zákon, uvažuje i o regionální dotované dopravě. Jančura se podle svých slov nebude snažit proniknout mezi klasické cestovní agentury. Poohlíží se naopak po hotelích. "Zejména v Praze je to velmi lukrativní obor. Teď máme projekt na velký hotel v Beskydech, pak bychom mohli expandovat dál," říká Jančura. Firmu prý prodat nechce a ani neuvažuje o vstupu investora. "Moc by to svazovalo ruce," míní.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...