(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: McDonald´s

Noční můra prodavačů. Samoobslužné boxy vyhledává stále více Čechů

  • 341
Češi se rádi obslouží sami. Princip, ze kterého online obchody žijí už léta, se v poslední době výrazně prosazuje i v kamenných provozovnách a službách. Nechat na zákaznících, aby si objednávku vyřídili na obřím tabletu, případně vyplnili důležité dokumenty s pomocí chytrého robota, se už nebojí ani velké značky.

Fastfoodové menu na míru či nákup v supermarketech bez přítomnosti prodavačky. Samoobslužné boxy pracují se zákazníkem podle stejného modelu: pomocí technologií mu svěřují větší část aktivity, přičemž zájem o tento způsob nákupu stoupá.

„Vývoj technologií a robotizace lidských činností, který je nazýván průmyslovou revolucí 4.0, probíhá již řadu let. Zatímco původně šlo především o nahrazení hrubé manuální práce, nyní se postupně projevuje také v dalších výrobních odvětvích a právě v oblasti služeb,“ uvedl Miroslav Diro z odboru vnější komunikace Hospodářské komory ČR.

Řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s vybavil provozovny na konci roku 2015 takzvanými samoobslužnými kiosky. Zákazník si v klidnější části restaurace vybere položky z menu na velké dotykové obrazovce a zaplatí kartou. S pořadovým číslem pak míjí případnou frontu u pultu a míří rovnou k výdeji. 

„V tuto chvíli vzniká přes samoobslužné kiosky téměř pětina všech našich objednávek,“ poznamenala Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s, s tím, že obliba kiosků podle čísel roste.

„V některých restauracích testujeme novinku, kdy si zákazníci mohou upravit burgery z prémiové nabídky přidáním nebo odebráním vybraných ingrediencí. Se zaměstnanci, kteří dříve pracovali na kase, se zase snažíme rozvíjet služby. Teď například začínáme s donáškou ke stolům,“ uvedla Svobodová. Ve vzdálenější budoucnosti by kiosky podle ní mohly umět rozpoznat konkrétního zákazníka a zobrazit mu jeho poslední nebo nejoblíbenější objednávku.

Sázka na menu dle vaší chuti dělá obsluze v McDonald’s z práce peklo

Energetická společnost E.ON, která samoobslužnou službu zavedla v roce 2016, se pomocí moderních technologií snaží zákazníkům usnadnit nutnou administrativu. Kvůli náročné legislativní úpravě je pro ně mnohdy složité vyřídit například připojení nového odběrného místa. 

„Pro žadatele o nové připojení jsme proto vytvořili interaktivní online formulář, který dotyčného provádí vyplněním úvodní žádosti a poté ho informuje o jejím postupném vyřízení. Online formulář zákazníka nenechá odeslat žádost, která je vyplněná špatně nebo neúplně. Odpadá také zdlouhavé zasílání poštou,“ uvedla Petra Podlahová, manažerka připojení a přeložek u E.ON Distribuce. Díky technologiím vzrostl počet online žádostí o 25 % za poslední dva roky.

Stále oblíbenějším se stává samoobslužné nakupování v supermarketech. Například v hypermarketech Globus se zákazníci obsluhují pomocí ručního skeneru technologie Scan&Go až ve 25 tisících případech za měsíc a toto číslo stále roste. 

„Technologie se stala pro významné procento zákazníků Globus přirozenou součástí nákupu. Máme mnoho zpětných vazeb zákazníků, že bez Scan&Go už nechtějí nakupovat, urychluje jim nákup a vlastně je tento styl nakupování i baví,“ uvedla mluvčí obchodů Pavla Hobíková.

Uzavření smlouvy bez přítomnosti právníka?

Podle mluvčího hospodářské komory už jsou podobně jako pracovníci u pultů a přepážek nahrazováni třeba firemní účetní. „Softwarová řešení se mohou v budoucnu uplatnit dokonce i v oblasti práva. Představa formulářových smluv, k jejichž uzavření nebude nutná právní asistence, je reálná,“ říká Diro.

Automatizace podle firem nemusí znamenat zrušení pracovních míst. Mění se často jen náplň a případně také objem práce, kdy stejný počet lidí zvládne díky automatizovaným procesům více úkolů. Nejnovější průzkum agentury Manpower ukázal, že 93 procent velkých zaměstnavatelů v Česku v následujících dvou až třech letech v souvislosti s digitalizací a automatizací počet zaměstnanců spíše zachová nebo zvýší.

„Netýká se to pouze výroby, o které se nejvíce mluví, ale také logistiky, obchodu, administrativních činností, zpracovávání dat, financí a pojišťovnictví. Procesy se digitalizují prakticky ve všech oblastech práce, třeba i v marketingu, personalistice, zákaznickém servisu, účetnictví,“ potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru ManpowerGroup.