Pro více než stovku zaměstnanců výrobce volantů TRW Volant na okraji Prahy to byl minulý týden šok. Zaměstnavatel jim oznámil, že výrobu v Horních Počernicích stěhuje do Rumunska (více o přesunu čtěte zde). TRW není první ani poslední firmou, která stěhování oznámila. Tak jako kdysi výrobci automobilových dílů oznamovali svůj přesun z Německa do Česka, teď postupně práce mizí dál na Východ. "Upřímně mám obavy, že to není poslední případ," připouští šéf odborů OS Kovo Josef Středula.
Z Česka za dva roky zmizelo do Rumunska už zhruba pět tisíc pracovních míst. Největší propouštění postihlo výrobce kabelových svazků (Delphi Packard Česká Lípa) nebo výrobu potahů (Johnsonn Controls Roudnice nad Labem).
Právě výroby, které stojí na méně kvalifikovaných dělnících, patří k nejohroženějším. "Je jednodušší přenést výrobu s nižší procesní náročností, třeba s vyšším podílem lidské práce," vysvětluje Jakub Cipra, vedoucí divize 3M Automotive.
Výrobcům jde o snížení nákladů
"Říkali jsme to už před třemi roky, že k odlivu může dojít. Je to otázka obecných podmínek na trhu, od nabídky lidí na trhu práce přes minimální mzdu až třeba po investiční pobídky," říká Pavel Juříček, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.
"Z Rumunska se stala móda. Stejně jako všichni museli před pěti lety do Číny, teď všichni řeší Rumunsko. Je to bublina, která splaskne," říká jeden z vysoce postavených manažerů zahraničního výrobce dílů, který sám čelí snahám mateřské firmy přesunout část výroby jinam.
Hlavním důvodem přesunu zůstávají mzdové náklady – ty se v balkánské zemi pohybují zhruba na polovině těch českých, lidé z autoprůmyslu však upozorňují, že se rozdíly vyrovnávají.
Firmy však neláká jen levná práce, ale také pověst Rumunska, které je díky úspěšné Dacii považováno za perspektivní automobilovou zemi. Do karet jí hraje také blízkost Turecka, jehož hospodářství rychle roste.
Přesun výroby má i své nedostatky
Podle Jana Malého z PwC řada firem podceňuje analýzy o přesunu a jde jen po nižších mzdách. "Výsledné celkové náklady závisí na více faktorech, například na reálné dostupnosti kvalifikované pracovní síly, dodatečných nákladech na transport, logistiku. Často se hraje i o dosaženou kvalitu výroby, která se může při přesunech na Východ snížit," dodal Malý. To ukazuje i zkušenost z TRW, kde už teď předělávají některé volanty z rumunské produkce.
V oblibě mají investoři zejména z německé centrály oblasti kolem Temešváru a Brašova, kde žije i dostatek vzdělaných lidí.
Česku přeje jeho poloha ve středu Evropy a továrny tří automobilek. "Výrobci ze vzdálenějších oblastí musí zřizovat sklady v blízkosti svých odběratelů, což náklady na logistiku dále zvyšuje," dodal Jan Linhart z KPMG.
Čím by chtěli politici pomoci, aby výroba v Česku zůstala? "Uvolnit podmínky pro zaměstnávání, nezvyšovat minimální mzdu a firemní daně," myslí si Martin Kuba, úřadující předseda ODS, a vymezuje se tak proti ČSSD, která by minimální mzdu i daně firmám zvýšila. "Stát musí více hlídat ceny elektřiny. Chceme perspektivu přijetí eura," říká Bohuslav Sobotka, šéf ČSSD. Strany se shodnou v otázce vzdělávání, podpoře techniků a spolupráce škol a podniků.