Energetičtí šmejdi nahradili předváděcí akce. Rojí se i podvodné e-shopy, říká ČOI

  • 131
Podvodníci mají nové způsoby, jak obírat lidi. Fenoménem minulého roku se staly energetické aukce, kdy firmy manipulativními způsoby dovedou zákazníky ke změně dodavatele energií, ale také podvodné e-shopy na doménách po expiraci. Přibývají tempem jeden web za den, řekl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich v pořadu Rozstřel.

Podvodníci volají zákazníkům, cíleně zejména seniorům, a manipulativními otázkami je dovedou k ústnímu odsouhlasení smlouvy. Vydávají se přitom za původní dodavatele, například ČEZ, ale dokonce i Českou obchodní inspekci nebo Energetický regulační úřad.

Na chování „energetických šmejdů“ upozornila i MF DNES. Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich nyní upozornil, že je tyto praktiky jsou fenoménem loňského roku, o němž lidé předtím v podstatě neslyšeli.

„Před dvěma lety jsme o tom v podstatě neslyšeli. Myslím, že to nahradilo předváděcí akce,“ uvedl v Rozstřelu. Na energetické aukce si měsíčně u inspekce stěžuje zhruba sto lidí.

„Máme u konce první kolo kontrol. V 90 procentech je to spojeno s nekalou obchodní praktikou, kdy jsou uváděny lživé a klamavé informace,“ uvedl mluvčí. Vyvázat se ze smlouvy přitom často spotřebitele vyjde na tisíce korun.

Firmy, které mají přepisy dodavatelů energie na starosti a účtují si pak po distributorech provize, přitom často mají v ruce citlivé informace o klientech. Vědí jména, data narození i částku plateb za energie.

Podle advokáta Tomáše Pelikána zde selhává Úřad pro ochranu osobních údajů. „Jaktože mají kompletní databáze klientů energetických firem? Jaktože úřad ještě nezasáhl. Sankce podle GDPR může zlikvidovat firmu, ale ÚOOÚ neudělal vůbec nic,“ řekl v pořadu.

Jeden rizikový e-shop denně

Množí se ale i případy dalších internetových podvodů, klamavých metod prodeje nebo jen praktik, které cíleně sázejí na nepozornost spotřebitele. Problém je podle ČOI i se zahraničními seznamkami, kde je nutné hradit pravidelné měsíční platby.

Rozmáhajícím se problémem jsou však také rizikové e-shopy, které vznikají na původních webech s doménou po expiraci. Jako příklad uvedl weby hospudkausplavu.cz nebo hrajpokr.cz. Zpravidla na těchto e-shopech vůbec není kontakt a není jasné, kdo je provozuje.

V roce 2015 a 2016 jich inspekce zaznamenala po čtyřech, v roce 2017 a 2018 už tyto rizikové e-shopy přibývají tempem jeden denně. Ale neoficiálně je jich ještě víc. „Každý den vzniká na expirujících doménách s koncovkou .cz několik nových rizikových webů,“ uvedl Fröhlich. 

Cílem je často oškubat důvěřivce o peníze za nákup zboží, které ani nedostane. „Místo značkových bot přijdou papuče do vody,“ dal zástupce ČOI příklad nákupu na jednom z těchto internetový obchodů.

Obchodní inspekce rizikové e-shopy zveřejňuje na webu coi.cz/rizikove, v další obraně je však v podstatě bezzubá. „Nemáme možnosti pokutovat někoho, kdo je v Číně, kdo nemá žádný kontakt a jen sbírá peníze. I policie má velmi omezené možnosti,“ připustil Fröhlich.

Výhodné výprodeje?

Diskutující se vyjadřovali i ke slevám. Stále platí, že někteří obchodníci zejména na internetu nabízejí novoroční výprodeje zboží za výhodné ceny se slevou v mnoha desítkách procent, skutečná sleva ale může být nižší.

Nicméně toto takový problém není. Zejména totiž platí, že spotřebitel si má zjistit podle internetových srovnavačů, zda je sleva tak výhodná, jak ji obchod prezentuje. Odvozena musí být od ceny, za kterou obchod skutečně v minulosti prodával, nikde však není stanoveno, jak dlouho musel původní cenu mít. Jsou tak případy, kdy e-shop zboží zdraží jen na několik hodin, aby potom účelově zlevnil a vytvořil tak dojem supervýhodné slevy.

Častější je případ, kdy sleva není započítána na pokladně.  „U slev vidíme velmi vážný a častý problém v tom, že cena ve slevě nesedí s naúčtovanou cenou u pokladny,“ uvedl Fröhlich. Radí, aby spotřebitel trval na deklarované slevě. V posledním čtvrtletí se stalo ve 160 případech, že cena ve slevě nebyla správně naúčtována.