Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reklamních proužků na webu ubývá

  16:01
Reklamní proužek, takzvaný banner, který dlouhou dobu dominoval inzertnímu prostoru na internetu, začíná postupně opouštět své někdejší výsadní pozice. Zatímco ještě letos padne v západní Evropě na bannery více než polovina všech peněz investovaných do internetové reklamy, za pět let to už bude podle poradenské společnosti Yankee Group jen čtyřicet procent.

To je úroveň obvyklá v současnosti na nejvyspělejším internetovém trhu, ve Spojených státech. Proužků ubývá i v České republice.

Zatímco ještě loni patřilo bannerům osm z deseti korun proinzerovaných na českém internetu, jejich podíl se od té doby výrazně snížil. "Přesná čísla zatím nejsou k dispozici, ale z kampaní klientů je to zřejmé. O stovky až tisíce procent přibývá ve srovnání s loňskem reklamních e-mailů, více je i PR článků, i když zde není růst tak masivní," říká šéf projektu internetové reklamy v agentuře ARBOmedia Michal Krejčí.

Inzerce prostřednictvím elektronické pošty a experimenty s dalšími formami propagace ubírá tradičním bannerům místo i v zahraničí. Šéf evropské pobočky Yankee Group Scott Smith však předpovídá i reklamním e-mailům brzký ústup ze slávy. "Internetoví uživatelé pravděpodobně shledají tenhle inzertní způsob stejně nepříjemným jako tiskoviny doručované do jejich poštovních schránek," míní Smith.

Proto mediální agentury i online firmy vymýšlejí nové způsoby, jak uživatelům reklamy prezentovat. Při otevírání webových stránek se tak například do zvláštního okna prohlížeče načte inzertní plakátek. Ještě agresivnější je metoda, kdy se v okně napřed odehraje reklamní šot a teprve po pár vteřinách se do něj načte požadovaná stránka. "Tyhle reklamy jsou vysoce efektivní. Uživatel musí přerušit práci a je přinucen věnovat vám svou pozornost. Když začaly bannery, taky to lidi otravovalo, ale zvykli si. Myslím, že to stejné se stane zde," řekl pro online magazín wired.com ředitel mediálního výzkumu společnosti AdRelevance Marc Ryan.

Michal Krejčí však upozorňuje, že s trpělivostí surfujících klientů je potřeba zacházet opatrně. "Při plánování takových kampaní musíme být obezřetní, ale jejich cena je tak vysoká, že budou stejně velmi omezené," soudí Krejčí.

Podle něj se cena, za jedno zobrazení reklamy pohybuje na deseti- až patnáctinásobku úrovně obvyklé u bannerů. U nich se za tisícovku zobrazení obvykle platí mezi čtyřmi sty až šesti sty korun. "Výtěžek z takovýchto nadstandardních akcí je obvykle tak vysoký, že z něj může internetová firma pořídit nějakou novou službu. Trpělivost uživatelů tak bude nějakým způsobem odměněna," říká Krejčí.

Nové formy by mohly napomoci oživit i investice inzerentů do tohoto média. Pro letošní rok očekávala ARBOmedia výdaje na internetovou reklamu ve výši 190 milionů korun. I když oficiální revize údajů přijde až v polovině roku, podle Krejčího lze očekávat jistý pokles odhadů, zhruba o patnáct milionů korun. "Stávající inzerenti neodcházejí, ale dosud nenastal očekávaný příliv zadavatelů z oblasti rychloobrátkového spotřebního zboží," míní Krejčí. Nadnárodní koncerny s ústředím v Americe zatím pod vlivem rozkolísaného internetového sektoru s většími kampaněmi vyčkávají.

Ve Spojených státech se podle údajů Interactive Advertising Bureau loni druhý rok po sobě investice do online reklamy pohybovaly okolo osmi miliard dolarů, tedy asi 320 miliard korun. Pro západní Evropu očekává Yankee Group růst z letošních 1,5 miliardy dolarů až na 4,2 miliardy v roce 2006.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...