České pumpy a řetězce „kšeftují“ se zákazníky. Chtějí větší zisky. Ilustrační snímek

České pumpy a řetězce „kšeftují“ se zákazníky. Chtějí větší zisky. Ilustrační snímek | foto: AP

Potravinářské řetězce spolupracují s pumpaři, přihrávají si zákazníky

  • 139
Klesající tržby obchodů s potravinami a tuzemských pump vedou obří řetězce ke spolupráci – zákazníky si přihrávají. Princip je jednoduchý. Pokud natankujete nad určitý objem litrů u pumpy, dostanete slevu v potravinářském řetězci a naopak. Pumpy a řetězce tím nutí zákazníky k větším útratám.

Po Benzině s Teskem, které akci letos kvůli dobrým výsledkům několikrát prodlužovaly, se do spolupráce pustily také dvě na první pohled neslučitelné značky: Shell a Lidl. Zatímco první je zaměřena na prémiové dražší tankování, druhá je králem diskontního prodeje. Vzájemně si však mohou prospět.

"Slevový kupon z Lidlu může přimět k natankování u Shellu zákazníky, kteří by tam jinak nikdy nezamířili," říká Jiří Kaloč, analytik serveru Petrol.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Stokorunová poukázka z pumpy zase přivede do Lidlu lidi, kteří by tam jinak nešli. Nebo jeho pravidelné zákazníky povzbudí k většímu nákupu, protože sleva platí jen při útratě nad 500 Kč.

"Cílem je oslovit určitou skupinu zákazníků," připouští Jitka Vrbová, mluvčí řetězce Lidl, který se v poslední době snaží zacílit i na lidi s vyššími příjmy, čemuž pravidelně uzpůsobuje nabídku.

Spojení pump a řetězců slaví úspěch v zahraničí

Základní myšlenkou spojování obřích řetězců je však čelit nízkým útratám zákazníků a zároveň je nenechat odejít ke konkurenci. Úsilí řetězců nahrávají i rostoucí ceny benzinu.

O tom, že spojení prodeje pro většinu lidí základních potřeb – tedy jídla a pohonných hmot – láká, svědčí i situace v zahraničí. V sousedním Rakousku se spojuje tamní prodejce potravin Merkur ze skupiny Rewe, která v Česku vlastní Billy a Penny Markety, s čerpadlářskou sítí BP.

Do konce roku 2014 tam chce mít zhruba osmdesát obchodů přidružených k pumpě s názvem Merkur-inside. Zhruba 110 podobných obchodů už má Billa ve spojení se sítí Jet a činný je také Shell se Sparem. Nutno dodat, že na rakouském trhu rozšiřování těchto prodejen nahrává také poměrně striktní regulace otevírací doby v běžných obchodech.