Nejčastěji Češi podle Googlu vyhledávají dárky pro někoho konkrétního, nejvíce pro maminku, o něco méně pak už pro tatínka nebo babičku. „Podle dat z loňského roku lze vyhledávající rozdělit do dvou hlavních skupin. Část z nich se po dárcích na internetu rozhlíží od první půlky listopadu, druhá skupina začíná až v prvním prosincovém týdnu,“ komentuje obchodní ředitel české pobočky Googlu František Štrupl.
Nárůst popularity lze dále pozorovat u netradičních adventních kalendářů, nejčastěji pak u těch s kosmetikou nebo hračkami. Trendem posledních let jsou pak adventní kalendáře se svíčkami nebo ty určené pro psy. Roste také vyhledávání produktů spojených s vánoční atmosférou, jako jsou například dekorace, svíčky či tepláky.
„Netradiční adventní kalendáře jsou u našich zákazníků stále populárnější a patří mezi nejprodávanější zboží ve všech segmentech, ve kterých je nabízíme, od hraček, přes kosmetiku a svíčky až po alkohol,“ doplňuje interim marketing director ze společnosti Alza.cz Klára Blažková.
V posledních letech mírně stoupá zájem také o povánoční výprodeje, lidé se na ně vrhají již bezprostředně po Štědrém dnu.
Online nákupy vítězí
Pandemie koronaviru přinesla změny nákupního chování. Podle dat ČSÚ přibyl od začátku pandemie e-shopům více než jeden milion potenciálních zákazníků, které se teď budou snažit oslovit. Největší relativní nárůst byl zaznamenán ve skupině 45-54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 procent.
E-shopy se připravují na jiné Vánoce. Brigádníky nepostrádají, zboží ano |
Podle výzkumu Smart Shopper Research více než 80 procent Čechů letos více nebo výrazně více nakupuje online než offline. Tento výzkum z letošního června dále ukázal, že online je stále preferovanějším způsobem nákupu především díky možnosti doručení až do domu, často nižším cenám a větší pohodlnosti.
Téměř tři čtvrtiny z nich uvádí, že nakupují pouze u několika ověřených prodejců. Tento trend je patrný napříč více zkoumanými kategoriemi, jako jsou elektronika, dům a zahrada nebo třeba móda. Loajalita vůči značkám navíc meziročně vzrostla.