ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Vánoční nákupy Češi už nemusí odkládat. E-shopy si s nabídkou pospíšily

  • 9
Češi se na vánoční sezonu začínají připravovat každým rokem o něco dříve, letos už od konce září, ukazují data z Vyhledávání Google. Liší se tím od ostatních zemí střední Evropy, kde tato vlna přichází až výrazně později. Mírně oproti předchozím rokům roste zájem Čechů o povánoční výprodeje.

Nejčastěji Češi podle Googlu vyhledávají dárky pro někoho konkrétního, nejvíce pro maminku, o něco méně pak už pro tatínka nebo babičku. „Podle dat z loňského roku lze vyhledávající rozdělit do dvou hlavních skupin. Část z nich se po dárcích na internetu rozhlíží od první půlky listopadu, druhá skupina začíná až v prvním prosincovém týdnu,“ komentuje obchodní ředitel české pobočky Googlu František Štrupl.

Dárky vyhledáváme každý rok o něco dříve.

Nárůst popularity lze dále pozorovat u netradičních adventních kalendářů, nejčastěji pak u těch s kosmetikou nebo hračkami. Trendem posledních let jsou pak adventní kalendáře se svíčkami nebo ty určené pro psy. Roste také vyhledávání produktů spojených s vánoční atmosférou, jako jsou například dekorace, svíčky či tepláky.

„Netradiční adventní kalendáře jsou u našich zákazníků stále populárnější a patří mezi nejprodávanější zboží ve všech segmentech, ve kterých je nabízíme, od hraček, přes kosmetiku a svíčky až po alkohol,“ doplňuje interim marketing director ze společnosti Alza.cz Klára Blažková.

V posledních letech mírně stoupá zájem také o povánoční výprodeje, lidé se na ně vrhají již bezprostředně po Štědrém dnu.

Průběh vyhledávání během vánoční sezony.

Online nákupy vítězí

Pandemie koronaviru přinesla změny nákupního chování. Podle dat ČSÚ přibyl od začátku pandemie e-shopům více než jeden milion potenciálních zákazníků, které se teď budou snažit oslovit. Největší relativní nárůst byl zaznamenán ve skupině 45-54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 procent.

E-shopy se připravují na jiné Vánoce. Brigádníky nepostrádají, zboží ano

Podle výzkumu Smart Shopper Research více než 80 procent Čechů letos více nebo výrazně více nakupuje online než offline. Tento výzkum z letošního června dále ukázal, že online je stále preferovanějším způsobem nákupu především díky možnosti doručení až do domu, často nižším cenám a větší pohodlnosti. 

Téměř tři čtvrtiny z nich uvádí, že nakupují pouze u několika ověřených prodejců. Tento trend je patrný napříč více zkoumanými kategoriemi, jako jsou elektronika, dům a zahrada nebo třeba móda. Loajalita vůči značkám navíc meziročně vzrostla.