Nejvíce roste odbyt spotřební elektroniky a fota, a to díky rostoucímu prodeji digitálních technologií.

Nejvíce roste odbyt spotřební elektroniky a fota, a to díky rostoucímu prodeji digitálních technologií. | foto: iDNES.cz

Prodej elektroniky roste, zvyky zákazníků se mění

  • 25
Prodej spotřebičů, elektroniky a telekomunikační techniky v Česku v roce 2005 vzrostl meziročně o 2,5 % na zhruba 45,3 miliardy. Podobným tempem rostl odbyt také loni. Na růstu se nejvíce podílel internet. Zatímco předloni přes něj kupovalo zboží asi 17 % lidí, loni již 27 procent.

Prostřednictvím internetu nakupují podle výzkumu společností INCOMA Research a GfK Praha hlavně mladí lidé do 24 let (33 procent zákazníků), ale podíl starších respondentů nakupujících po síti se ve srovnání s rokem 2005 téměř zdvojnásobil.

Současně s internetem roste význam specializovaných řetězců jako hlavního nákupního místa domácích elektrospotřebičů a elektroniky. Nejnavštěvovanější specializované řetězce jsou Datart, ElectroWorld a OKAY.

Podle studie až 90 procent domácností při nákupu elektroniky v kamenném obchodě očekává odbornou radu a maximum informací o daném výrobku od prodavače. Odborný personál je také jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru prodejny, následuje lokalita prodejny a široký sortiment zboží.

Zákazníci se však hodně liší svými nákupními postoji a vztahem k sortimentu. "Studie identifikuje pět základních typů nakupujících elektroniku. Většina nakupujících má k elektro sortimentu spíše spotřební vztah (typy pohodlný flegmatik, dlouholetý uživatel, šetřivý), v prodejnách potkáme jen asi čtvrtinu fandů (typy náročný technik a trendový fanda)," uvádí autoři studie ELEKTRO 2006.

Tyto dvě skupiny se liší v tom, jakou službu od prodavače očekávají. Zatímco nakupující bez vztahu k sortimentu chce od prodavače základní informace a doporučení k nákupu, fandové od prodavače čekají podrobnou debatu a srovnání funkcí přístrojů v dané kategorii. Rozhodnutí o konečném výběru zboží ale nechávají na sobě.

elektro, koláč, typy lidí

,
Témata: Datart, GfK