Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Primark je módní fenomén. Reklamu nepotřebuje, říká odborník

Primark se skutečně stal pro řadu, a to nejen českých zákazníků fenoménem, za nímž jsou ochotni cestovat i přes sto kilometrů. „V Drážďanech by o nájezdech z Čech mohli vyprávět a nejen tam,“ říká Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind v rozhovoru pro iDNES.cz. Nyní se v Praze otevřela první česká pobočka módního řetězce.
Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind

Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind | foto: Incomind

Čtvrteční otevření první pobočky irského módního řetězce Primark se stalo velmi sledovanou událostí. Odborníci očekávají, že obchod po svém otevření bude čelit velkému náporu lidí. „Primark přitom nepotřebuje žádnou masivní reklamu a ani do ní neinvestuje,” doplňuje Tomáš Drtina.

Událost dne

Každý den se děje něco významného. Portál iDNES.cz vybírá to nejzajímavější a ptá se přímo aktérů. Každý den nabízí rozhovor z míst, kde události ovlivňují svět kolem nás. V několika otázkách, jasně, stručně, výstižně.

Jak je možné, že značce taková strategie vychází? Jak to, že nepotřebují žádnou reklamu?
U žádného jiného retailera skutečně „word-of-mouth“ nefunguje tak intenzivně. Roli v tom vedle velmi příznivých cen hraje či doposud hrála i jakási nedostupnost, navíc podepřená tím, že v nabídce je zboží, které v jiných obchodech třeba není běžně k mání. Díky velmi silné skupině příznivců, kterým jeho koncept vyhovuje, se jeho hlavními ambasadory stali právě oni.

Na jakou skupinu zákazníků značka hlavně míří?
Primark díky svému zaměření určitě není pro každého, a ani o to neusiluje. Vztah k němu přitom spotřebitele, kteří s ním mají zkušenost, do značné míry polarizuje do dvou táborů. Odpůrci Primarku mají výhrady zejména ke kvalitě zboží, absenci oblíbených značek a kvalitě nákupního zážitku. 

Nemalá část nakupujících je ovšem nadšena tím, jak zde za velmi nízké ceny dokáže získat trendy oblečení a doplňky, většinou poměrně solidní kvality. Výjimky samozřejmě jsou, nicméně protože průměrný nákup zpravidla zahrnuje vysoké množství položek, jsou zákazníci smířlivější, pokud některá z nich třeba tak dlouho nevydrží.

Obchodní domy Primark v zahraničí jsou známé tím, že kromě levného byť nekvalitního textilu, v nich panuje zmatek a všudypřítomná neuspořádanost. Přesto je stále plný zákazníků.
Ano, nejen úroveň „value for money“ vnímají zákazníci velmi pozitivně. Tolik jim také nevadí, že v se řadě těchto prodejen postupně v průběhu dne a s narůstajícím počtem návštěvníků zvyšuje nákupní diskomfort nebo že se nedostanou ke kabince partnera či partnerky, aby třeba poradili s výběrem zboží.

U nás velmi dobře fungují konkurenční společnosti, hlavně ty s dětskou módou. Jaksi s nimi Primark poradí?
V Česku je tento typ zákazníků cílících na levnou módu poměrně silně zastoupen, důkazem je například vysoká obliba řetězce Pepco. I proto se dá očekávat, že zájem Čechů o Primark bude enormní. Nepochybně sem zamíří jak ti, kteří si značku oblíbili v cizině, tak zvědavci, kteří se o nabídce budou chtít přesvědčit na vlastní oči. Primark si navíc pro svou vlajkovou loď v Česku vybral vynikající lokalitu v horní části Václavského náměstí. 

Bude jistě velmi zajímavé sledovat, jak velkou spádovou oblast dokáže zasáhnout. Velký podíl mezi zákazníky budou nepochybně mít i ti mimopražští. Mimochodem někteří mohou vedle nákupu v Primarku nakoupit při svém „shopping tripu“ i v dalších prodejnách, které je třeba osloví zase jiným benefitem, takže ve finále může z přítomnosti nového hráče těžit i konkurence.

16. června 2021

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....