Obchody musí mít buď dost zboží, nebo uvést počet kusů v akci

Obchody musí mít buď dost zboží, nebo uvést počet kusů v akci | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Poslanci zpřísnili výprodeje v obchodech

  • 22
Výprodeje a slevy dostanou brzy přísnější pravidla. Poslanecká sněmovna přijala zákon o regulaci reklamy, který omezuje některé triky prodejců. Zakazuje například lákat zákazníky na zboží, kterého je ve slevě jen pár kusů.

„Zakazuje se reklama uvádějící zvláštní nabídku zboží v případech, kdy je prodávajícímu známo, nebo může předpokládat, že není nebo nebude schopen zajistit nabízené zboží v množství, které odpovídá očekávané poptávce,“ uvádí zákon.

Pokud obchody nemají na skladech dostatek zlevněného zboží, musejí přesně uvést, kolik kusů budou v jednotlivých prodejnách nabízet. Další povinností obchodníků bude přesně vymezit období, během kterého slevy platí.

Zástupci velkých řetězců tvrdí, že se pro ně novelou mnoho nezmění. Například Tesco dodržuje podle své mluvčí firmy Jany Matouškové vše, co novela ukládá. „Je pro nás samozřejmostí zajistit dostatečné množství zboží i mimo trvání reklamní akce,“ dodala.

Novelu zákona o reklamě podpořili vedle koaličních poslanců i komunisté. Je proto pravděpodobné, že by zákon prošel i přes případné veto Senátu či prezidenta.

Hlasy po regulaci slev zesílily loni začátkem ledna, a to především kvůli řetězci Carrefour. Ten lákal v letácích zákazníky na zboží, které nakonec v prodejnách nebylo k nalezení. - více zde

Kontroly České obchodní inspekce ale vzápětí našly nedostatky i u dalších řetězců. Celkem nebyly v pořádku slevy v pětině kontrolovaných případů.