Dovolená přišla na desetitisíce, i když lidé nikam neletěli. Zaplatit má pojišťovna. Ilustrační snímek

Dovolená přišla na desetitisíce, i když lidé nikam neletěli. Zaplatit má pojišťovna. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pojišťovnu Generali čekají žaloby klientů zkrachovalé Parkam Holidays

  • 113
Asociace cestovních kanceláří nabídne pomoc nespokojeným klientům zkrachovalé cestovky Parkam Holidays, kterým pojišťovna Generali odmítla vyplatit všechny peníze za neuskutečněné zájezdy. Generali vyplatila lidem jen část peněz, protože u ní cestovka byla pojištěna jen částečně.

Od pojišťovny Generali, která cestovku pojistila proti úpadku, dostali klienti Parkam Holidays jen 58 procent ceny zájezdu, aniž by někam odletěli. Hromadná žaloba by jim mohla pomoci získat zpět celou částku, kterou za zájezd zaplatili.

"Jsme přesvědčeni, že soud je jedinou cestou, jak tyto peníze z pojišťovny vymoci," řekl mluvčí Asociace cestovních kanceláří (ACK) Jan Papež. Asociace pak shromáždí kontakty na nespokojené klienty a předá je jednomu z přidružených členů, který nabídne zákazníkům komerční zastupování u soudu.

Krach Parkam Holidays byl prvním případem, kdy klienti nedostali od pojišťovny všechny své peníze zpět. U řady rodin to jsou přitom desetitisícové částky. Pád cestovky na začátku loňských prázdnin (více zde) postihl přes pět set lidí.

Stát stojí na straně klientů

Na stranu klientů se postavilo i ministerstvo pro místní rozvoj, všechny pojišťovny na trhu naopak svorně stojí za Generali. Generali odmítá vyplatit více, protože cestovka byla pojištěna na nižší částku, než kolik lidé v součtu za zájezdy zaplatili.

"Pojišťovna v tomto případě nedostála své úloze odborného garanta pojistné smlouvy," píše ministerstvo ve svém vyjádření. Generali se hájí tím, že za částku, na kterou se pojistí, je odpovědná cestovka, nikoliv pojišťovna. "Stanovisko ministerstva de facto prolamuje jedno ze základních principů pojištění," tvrdí mluvčí Generali Jiří Cívka.

Podle ministerstva však pojišťovna musí nést za výši pojistné částky spoluodpovědnost. "Jedině ona má v zákoně nástroje, jak si ověřit data, která jí kancelář při žádosti o pojištění nabízí. Klient nemá možnost prověřit si například hospodaření cestovky," říká Jan Dvořák z ministerstva.

Z insolvenčního řízení přitom vyplývá, že v době, kdy Generali cestovní kancelář pojišťovala, už měl Parkam Holidays dluhy u leteckých společností, které její klienty přepravovaly na dovolené k moři. Pojišťovna se však hájí, že finanční kondici cestovní kanceláře standardně prověřila.

Ministerstvo právní kroky udělat nemůže, nad pojišťovnami totiž bdí Česká národní banka. I ta však slíbila, že prověří, jakým způsobem Generali při sjednávání smlouvy s kanceláří ohodnotila možné riziko.

,