"Jde o průměrné hodnoty, kam se samozřejmě schovají i různé extrémy," říká Simona Krautová ze Staropramenu. Dvě třetiny z aktivních Čechů mezi osmnáctým a pětašedesátým rokem pijí pivo. Zbývající necelá třetina se "tekutého chleba" ani netkne.
Rok od roku roste obliba piva v restauracích. Konzumace točeného piva převažuje nad pitím doma z lahve. "Přitom ještě před deseti lety tomu bylo naopak," říká Jana Dubová ze Staropramenu, kde má na starosti spotřebitelské průzkumy. Pití piva z lahví roste s přibývajícím věkem. Oblibu při prodejích ztrácí pivo v basách, oblíbenější jsou takzvané multipaky.
S chozením na pivo do restaurace souvisí i stále větší obliba ležáků a prémiových piv a různých specialit. Například u Staropramenu patřily netradiční druhy moku loni mezi nejrychleji rostoucí značky. Prodej polotmavého ležáku Granát loni vzrostl o 280 procent a belgickému pivu Stella Artois stoupl odbyt o 120 procent. Podle průzkumů se za měsíc v průměrné hospodě vypije 5726 půllitrů piva. Ostatní nápoje jen sekundují. Vína se průměrně vypije asi čtrnáct set skleniček o objemu 0,2 litru, zhruba 381 litrů nealkoholických nápojů a necelé dva a půl tisíce malých panáků lihovin.
V konzumaci piva se české ženy ve srovnání s mužskými protějšky nemají za co stydět. Zatímco pivo pije devět z deseti mužů, mezi ženami je to šest žen z deseti. Z celkového objemu vypitých piv na ně připadne celá pětina.