Interspar, Kaufland a Tesco útočí na menší města. Vznikne 14 nových nákupních center

Interspar, Kaufland a Tesco útočí na menší města. Vznikne 14 nových nákupních center | foto: iDNES.cz

Obří řetězce otevřou desítky obchodů

  • 3
V Česku se schyluje k závěrečné fázi bitvy o peněženky domácností. Desítky nových obchodů chtějí otevřít Interspar a Kaufland, dříve už tento záměr oznámilo Tesco. Rakouský Interspar má dnes v Česku 22 hypermarketů a za několik let chce mít zhruba padesát obchodů.

„Letos otevřeme pět filiálek a podobným tempem chceme pokračovat i v dalších letech,“ říká šéf Intersparu Martin Hruška.

Kaufland, který spolu s diskontem Lidl patří do německé skupiny Schwarz, plánuje podle informací MF DNES od letoška do roku 2008 postavit zhruba padesát nových obchodů.

Tesco chce jen letos otevřít dalších deset až patnáct obchodů. Vedle toho získá ještě jedenáct hypermarketů odcházejícího Carrefouru.

Rozšíření plánují také řetězce diskontů Lidl, Penny Market a Plus Discount. Nejagresivněji zatím rozsévá své obchody prvně jmenovaný Lidl.

Plány všech obchodníků mají společné to, že hlavní bitevní pole se začíná přesouvat z velkých do menších měst. Například Interspar chce letos otevřít klasický hypermarket v České Lípě a Liberci.

V menších městech budou menší markety
Konečným cílem Teska i Intersparu jsou města, kde dnes vládnou diskontní řetězce Lidl, Penny Market a Plus Discount. „Půjde o města o velikosti pět až dvacet tisíc lidí. Chceme jich využít prostřednictvím menších obchodů,“ říká Hruška.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi
prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Tesco už loni otevřelo svůj první malý obchod o velikosti supermarketu v Mikulově. „V tomto konceptu budeme pokračovat,“ říká Jana Matoušková, mluvčí britského řetězce. Stejně mluví i Ahold. „Naší strategií je soustředit se na supermarkety a menší Hypernovy,“ potvrzuje mluvčí Albertů a Hypernov Kateřina Černá.

Obchodníci budou spolu s přesunem do menších měst zmenšovat také své prodejny. Důvodem je začínající tlačenice vznikající ve velkých městech. Dnes už má každé krajské město s výjimkou Jihlavy nákupní centrum s nějakým hypermarketem či supermarketem.

Hlavní město Vysočiny se jich podle společnosti Cushman &Wakefield Healey & Baker dočká v roce 2008. Celkem podle odhadů firmy v příštích třech letech vyroste v Česku dalších 14 nákupních center a minimálně tři budou modernizována nebo rozšířena. Obchodní centra se objeví i v městech, jako je Most či Mladá Boleslav.

Hypermarket sám o sobě netáhne
Součástí nákupního centra bývá zpravidla hypermarket. Už jsou však i případy menších center se supermarketem jako Igy v Českých Budějovicích. Pár základních obchůdků, jako je lékárna, tabák či malé elektro, bývá nalepeno i na Kaufland.

Samotný hypermarket už však dnes k nalákání zákazníků do obchodního centra nestačí.

„Důležitou součástí je kromě nákupní galerie složené z obchodů s módou, obuví či kosmetikou i výběr kaváren, restaurací a prostor určených ke sportu a zábavě,“ říká Martin Žížala ze společnosti Cushman.

A někdy dokonce příliš dotěrná reklama na hypermarket funguje opačně. „Když je u vchodu do centra reklama na brambory za deset korun, některé zákazníky dalších obchodů to může odradit,“ říká jeden z obchodníků s oděvy.

Od každého něco
Obzvláště dobře vybírat volbu lákadel musí menší obchodní centra. Nemohou nabídnout několik butiků s módou, botami či kosmetikou, ale od každého třeba jeden. „Orientujeme se na služby, aby tu bylo kadeřnictví, fitness, a teď chceme rozšířit další služby ještě na střechu,“ říká šéf menšího obchodního centra Park Hostivař Charlie Kasal.

Kromě toho plánuje další reklamní akce, aby zákazníky přitáhl. Musí se více snažit, protože v blízkosti vyrostla nákupní centra Eden a Chodov, která lidi odčerpávají.

Chodov otevřel loni na podzim a po plánovaných dalších dvou rozšířeních bude patřit v Česku k největším. Má mít rozlohu 150 tisíc metrů čtverečních, což odpovídá skoro padesáti fotbalovým hřištím dohromady.

V porovnání s cizinou to však ještě není žádný rekord. Ještě větší centra se nacházejí v Británii, Rakousku či Španělsku, nemluvě o amerických nákupních městečkách.

Konkurence bolí
Snaha obchodních center o odlišnost je vedena snahou udržet si zákazníky a nenechat je prchnout do nově vznikajících nákupních komplexů. Nákupních ploch v Česku přibývá rychleji než peněz v rodinných rozpočtech. Potvrzují to i statistiky, o které se však obchodníci neradi dělí.

„Tržby na metr čtvereční v obchodech stagnují,“ říká jeden z obchodníků, který si nepřál být kvůli konkurenci jmenován. Jinými slovy, obchodníkům sice tržby rostou díky tomu, že mají více prodejen, ale v přepočtu na jejich plochu se moc nehýbou.

Velká konkurence už z trhu některé hráče vytlačila. Letos Česko definitivně opustí francouzský Carrefour, jejž převezme Tesco. Odchází také německá Edeka, která byla známa hlavně v pohraničí. Už loni byly na Alberty přemalovány supermarkety Julius Meinl.

Giganti chtějí dále pohlcovat malé
Velké obchodní řetězce přitom hlásí, že jejich chuť spolknout nějakou další rybu není u konce.

„Koupě někoho jiného je ve hře,“ říká za Interspar Hruška. Podobně se už dříve vyjádřilo Tesco.

„Očekáváme, že Tesco udělá ve střední Evropě další podobnou akvizici, jako byla koupě Carrefouru,“ píšou analytici společnosti IDG zabývající se průzkumy trhu především v Evropě.

Jsou však i obchody, které se do velké expanze nehrnou a rostou pomalu a s rozmyslem. Například Globus letos plánuje jen jeden nový obchod v Plzni poté, co si dal loni pauzu. Konkurenci na místním trhu může ještě více zahustit příchod dalších hráčů.

Největší světový obchodník, americký Wal-Mart, už oznámil, že má střední Evropu v hledáčku svého zájmu. Expandovat tímto směrem chce podle analytiků IDG i německý diskont Aldi.