Nákup, obchod, zelenina - Nákup, obchod | foto: Profimedia.cz

Obchodníci stále šidí, varují inspektoři

  • 25
Prokázaných chyb velkých obchodních řetězců je letos trojnásobně víc než dříve. Například na Olomoucku za uplynulé čtyři týdny bylo celých šedesát procent stížností na nedostatky v řetězcích oprávněných.

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce v supermarketech narazili na nevyhovující kvalitu zboží, prodej potravin s prošlou záruční dobou či hygienické nedostatky.

"Od poloviny září do dnešního dne nám ve srovnání se stejným obdobím předchozích let došel zhruba trojnásobek stížností spotřebitelů," uvedl ředitel olomouckého inspektorátu Jindřich Smička.

"Šedesát procent podnětů bylo oprávněných. Lidé jsou v posledních týdnech mnohem všímavější."

Olomoučtí inspektoři neuvedli žádný supermarket, kterého se pochybení týkají. Konkrétní prodejnu mohou zveřejnit až v případě, že prohřešek má dopad na zdraví zákazníků.

"Většina zjištění však nebyla takového charakteru, že by došlo k ohrožení bezpečnosti spotřebitele, a bylo možné je rychle napravit," uvedl Smička.

Obchodní řetězce se hlavně v případě zkaženého masa odvolávají na pochybení dodavatelů. U prošlých potravin říkají, že jde o chyby zaměstnanců jednotlivých prodejen. - více zde

Kontrolám se však nebrání a některé dokonce v poslední době nechávají nahlédnout do zákulisí svých prodejen.

"Je na rozhodnutí každého z kontrolních orgánů, kolik kontrol a kdy je třeba vykonávat," uvedla tisková mluvčí řetězce Carrefour Jana Havlíčková.

Na Olomoucku - stejně jako v jiných krajích - upozorňují lidé především na špatné ovoce, zeleninu nebo maso a mléčné výrobky a na prodej potravin s prošlou dobou použitelnosti a prošlou dobou minimální trvanlivosti.

Nelíbí se jim však také nedostatečná hygiena prodeje či přítomnost ptáků a hlodavců v obchodech. Ve více než polovině prodejen se stížnosti zákazníků potvrdily.

Nejčastějším prohřeškem obchodních řetězců je nedodržování hygienických požadavků, kdy v některých úsecích prodejen chybí podávací nářadí a nedodržuje se oddělování různých druhů nebalených pekařských výrobků.

Inspektoři také v obchodech našli potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti a použitelnosti. Ty nebyly viditelně oddělené od ostatního zboží a prodejny je naopak nabízely jako běžné čerstvé zboží.

U ovoce a zeleniny pak klamaly zákazníky nesprávným nebo vůbec žádným označením jakosti zboží.

"Závažná zjištění, jako jsou případy se zkaženým masem, jsme do současné doby v Olomouckém kraji nezaznamenali," dodává Smička.

Aféru s prošlým jídlem a špatnou hygienou v českých obchodech koncem září spustil nález v Jindřichově Hradci. Tamní Hypernovu uzavřeli kvůli pobíhajícím i mrtvým myším. - více zde