Co říkáte na celkový růst prodejů osobních aut u nás? Podle včerejších statistik za první pololetí vzrostly prodeje o tři procenta.
Na trhu se kvůli krizi stala věc, která tady nebyla od devadesátých let. Nás se to sice netýká, ale hodně masovějších zahraničních automobilek na českém trhu podstatně snížilo ceny a dostaly se tak pod svou evropskou cenovou úroveň. Takže se odsud ve velkém zase začala nová auta vyvážet za hranice, což podstatně nadhodnotilo statistiky o nových prodejích. Kdyby se ukázalo, kolik nových aut z české registrace do tří měsíců zase zmizí, asi by to vypadalo jinak.
Jak se chová mateřská automobilka BMW ke svým dealerům v krizi? Dostali jste zvláštní podporu?
Nějakou dobu trvalo, než se velká předkrizová výroba omezila, sklady byly hodně plné. Tam není jiná pomoc než auta zlevňovat a sklady postupně vyprodávat. My jsme na levnější nabídky mateřské továrny k nákupu loni reagovali a dostávali se tak k zajímavým vozům. A zlevňování z továrny je u prémiové značky velmi neobvyklá záležitost, vlastně jsem to zažil poprvé za svou sedmnáctiletou kariéru u BMW. Loni jsme tedy byli schopni nabídnout auta se slevou zákazníkům i vydělat.
Ještě slevy trvají?
Výprodeje končí, ale hlavně na začátku roku byl zase opačný problém: auta, která bychom mohli prodat, nebyla. Dodavatelské řetězce se kvůli krizi zabrzdily, některé dokonce padly a byly problémy s obnovením hladké výroby. Chyběly určité díly, což jsou věci, které jsme u BMW nikdy neznali. Nebo byly velké restrikce na určité výbavy ve voze. Je totiž obrovská nerovnováha mezi rozbouřeným evropským trhem a Asií, která stále skokově roste.
Jiří Jirovec (43)Generální ředitel a spolumajitel firmy Invelt, s. r. o., která loni prodala víc než dvacet procent všech vozů BMW v Česku. Invelt prodává také motocykly BMW a vozy Mini, jako jediný u nás zastupuje značku Alpina. Loni Jirovec rozšířil značku Invelt z Plzně do Prahy, když převzal do nájmu provozovnu firmy AuTec, která je v insolvenci. Jirovec je ženatý, má šest dětí a třicet let se věnuje motorsportu. V běžném životě řídí BMW 750i xDrive. |
Byly například restrikce na objednávání elektrických sedaček. To může vypadat jako úsměvná věc, ale u nás má elektricky stavitelná sedadla prakticky každé prodané auto. Tím se prodlužovala doba dodání a museli jsme to vysvětlovat zákazníkům. Je vidět, že se v zákulisí výroby dějí velké pohyby. My s tím nemůžeme nic dělat a již na počátku roku bylo továrnou avizováno, že pro Česko letos nepůjdou navýšit kvóty. Co si dealeři před koncem loňska objednali, to dostanou. Ale navíc nic. Automobilka si vnitřně řídí, na které trhy bude dodávat víc, a podstatně vyšší marži a odbyt má třeba v Číně...
Jak dopadla krize na dealery?
Můžeme si říct, že u nás v podstatě krize nebyla. U BMW byl loni celkem asi desetiprocentní pokles. Ale v některých zemích se trh opravdu zhroutil. Jeden čas byla totiž trojková řada v Německu třetím nejprodávanějším autem na trhu, což v Česku skutečně nehrozí. Když pak přišla na lidi krize, tak se to samozřejmě projevilo na prodejích. V Rumunsku byl trh zase postaven na rychlých penězích podnikatelů a situace tam teď připomíná Česko v roce 1997. Po tehdejším úsporném balíčku jsme snad půl roku nedostali žádnou objednávku na nové auto.
Jak se krize dotkla vaší firmy?
Loni jsme v Plzni měli rekordní rok. Byla to taková překvapivá špička. Obvykle nakupovali lidé z podnikatelské sféry, tedy přes firmy. Vyrostli jsme o 30 procent a prodali 135 vozů. Ale trh už je utlumenější. Možná i proto, že na Plzeňsku sídlí hlavně firmy z autoprůmyslu a stavebnictví, což jsou obory, které zasaženy byly. A hlavně ve stavebnictví je ten dopad se zpožděním.
Letošek bude horší?
Každá krize je nejhorší na konci. První čtvrtletí letoška bylo hodně ospalé a ve srovnání s loňskem jsme propadli asi o třetinu. Lidé třeba nejezdili ani na servis, i když už měli objednané díly. Teď se vše zase rychle lepší.
Co čekáte pro letošek?
Začaly se vracet firmy, které třeba na rok úplně zastavily nákup aut. To však nemohou udělat navždy a prodlužování operativních leasingů je také ekonomicky velmi nevýhodné. Navíc se u velkých odběratelů do popředí dostávají emisní limity. Poprvé jsme to zažili při výběrovém řízení do Teska, ale viděl jsem to také u IBM nebo Johnson & Johnson. Firmy se prostě nově zajímají nejen o cenu a výbavu, ale také o emise. Samozřejmě šéf má svůj emisní limit na auto obvykle podstatně větší než třeba firemní referent (smích).
Firmy chtějí vypadat "zeleně"?
To je jedna možnost, druhá věc je možná strach před případnými daňovými restrikcemi, které v některých zemích na auta s vysokými emisemi jsou. Nám to rozhodně nahrává, protože BMW má teď na trhu úsporné motory a tendry bez problémů procházejí.
Loni jste převzali pražskou provozovnu AuTec. Proč?
Firma se dostala do problémů a pro BMW hrozila krizová situace, že se na trhu zhroutí její vlajková dealerská loď. Tak jsme se nakonec dohodli, že si my pronajmeme pražskou provozovnu na dobu neurčitou.
Měli byste zájem jednou provozovnu AuTec koupit?
Samozřejmě, ale je to také velká investice. Nechci nic předjímat.