Jan Šulc, Ivana Picková, SOS

Jan Šulc, Ivana Picková, SOS | foto: iDNES.cz

Nedejte se odradit dlouhými reklamacemi, radí SOS

  • 5
Češi se při reklamaci zboží či služeb setkávají často ze strany prodávajících s neochotou až arogancí. Vyplývá to výsledku on-line rozhovoru čtenářů iDNES.cz a zástupců organizace SOS, která se ochranou práv spotřebitelů v Česku zabývá. Nesmíte se dát a trvat na svých právech, radí SOS lidem.

ODPOVĚDI ZÁSTUPCŮ SOS SE NAJDETE ZDE

"Čeští spotřebitelé si nechají hodně líbit," říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. "Neznalost práva i neochota svá práva prosazovat jsou faktory, které nás bohužel stále odlišují od západní Evropy," uvedla.

V on-line rozhovoru proto lidem radila, aby se odradit nedali. "Podle našich zkušeností platí nedat se. Prodejci totiž často zkoušejí, zda je spotřebitel po prvním kole ochoten bránit se dál," tvrdí zástupci SOS.

Čtenáři iDNES.cz se například ptali na to, kolikrát mají možnost opakovanou chybu reklamovat a zda na to mají vůbec nárok. "Po třetí reklamaci máte nárok na vrácení peněz," radí Picková. "Zboží nemusíte vracet v původním nepoškozeném obalu, i když vám to prodejci tvrdí," upřesnil právník SOS Jan Šulc.

Když hostinský nedotočí pivo, vraťte ho
Jednoho čtenáře zajímalo, jak konkrétně má jednat s arogantním hospodským, který odbyde žádost o dotočení piva načepovaného pod míru. "Osobně používám formulaci, kolik stojí plné," odpovídá Šulc s tím, že člověk má trvat na vrácení peněz.

Že se s tímto problémem potýká většina českých pivařů, dokládá i test úředníků České obchodní inspekce. Průměrně bylo pivo pod ryskou asi ve třetině testovaných hospod. - více zde

Sazka se obohatila neprávem, tvrdí SOS
Jedna čtenářka si ztěžovala na Sazku, která zrušila představení Cirque du Soleil a lidem za to podle ní neoprávněně strhla servisní poplatek. - více zde

"V tomto případě jde o bezdůvodné obohacení, které musí být spotřebiteli vráceno," domnívá se Picková.

Před soud chodí SOS výjimečně
Lidé si v rozhovoru posteskli nad tím, že jim SOS sice při neúspěšných reklamacích radí, aby se obrátili na soud, ale sama organizace je hájit nechce.

"Bohužel nemáme kapacity na to, zastupovat tisíce spotřebitelů v jejich konkrétních sporech. Jako občanské sdružení nemůžeme ani lid před soudem zastupovat," uvedla Picková v rozhovoru.

Sdružení podle ní může pouze požadovat, aby se konkrétní společnost zdržela protiprávního jednání. Nyní si chce například posvítit na mobilní operátory, kteří si na svůj účet převedou nevyčerpaný kredit zákazníků, kteří SIM kartu delší dobu nepoužívají.

Na konci července SOS zažalovalo například také cestovní kancelář Exim Tours za to, že nezveřejňuje plné ceny zájezdů. - více zde

Co je SOS


Nezisková organizace, která se snaží chránit práva spotřebitelů v oblastech, kde si lidé nedokážou pomoci sami.

V roce 1993, kdy sdružení vzniklo, se na něj obrátily s žádostí o radu desítky lidí. V minulém roce to již bylo 35 tisíc žádostí.

Ivana Picková, tisková mluvčí SOSIvana Picková, tisková mluvčí SOS
V organizaci pracuje od roku 2002. Ochraně spotřebitelů se věnuje v různých novinách a časopisech už několik let.

Sdružení žilo na počátku pouze z členských příspěvků, drobných darů či příjmů. V současné době tvoří nejvýznamnější položku příjmů dotace ze státního rozpočtu.
V současné době má SOS své členy ve všech regionech Česka a provozuje informační centra ve všech krajích.

Jan Šulc, vedoucí právního oddělení v SOS Jan Šulc, vedoucí právního oddělení v SOS; Pro firmu pracuje od roku 2006. Věnuje se finančním otázkám, především úvěrům, a problematice autorských práv.

Zdroj: SOS