Ředitelství silnic a dálnic za ni zaplatí téměř deset miliard korun seskupení firem v čele se Stavbami silnic a železnic. "Výstavba začne v nejbližších dnech," přislíbil šéf organizace Alfred Brunclík.
Ještě před pár měsíci přitom nebylo jasné, zda bude mít stát na budování nových komunikací dost peněz. Fondu dopravy (SFDI), který peníze přerozděluje, totiž vyschly štědré příjmy z privatizace.
Výnosy z mýta, silniční daně, dálničních známek či malé části daně z benzinu a nafty, s nimiž fond hospodaří, by k naplnění jeho kasy zdaleka nestačily. Vláda proto minulý týden rozhodla, že v následujících třech letech poplynou peníze do fondu přímo ze státního rozpočtu.
"Plně tak nahradí dosavadní výnosy z privatizace," uvedl ředitel SFDI Gustáv Slamečka.
Každý rok bude mít jeho organizace zaručených 45 miliard korun, nadpoloviční část těchto peněz půjde přímo ze státního rozpočtu.
Přispívá unijní šestiletka
Ještě štědřejší než státní rozpočet ale bude v následujících letech Evropská unie. Až do roku 2013 může Česko čerpat téměř šest miliard eur (zhruba 160 miliard korun) určených na dopravní stavby.
V příštím roce tak rozdělí fond dopravy na stavbu dálnic, železnic a vodních cest 83 miliard (včetně peněz od státu), v roce 2010 to bude už 88 miliard.
Zároveň si stát vezme také půjčku od Evropské investiční banky, aby měl dostatek peněz na rozběhnutí staveb, na které následně přispěje Unie.
Do osmi let chce ministerstvo dopravy dokončit páteřní síť dálnic a rychlostních silnic. Těch je nyní přes 960 kilometrů, do roku 2015 se má jejich délka zdvojnásobit.
Zcela jasný je zatím harmonogram výstavby do roku 2010. U staveb s pozdějším termínem dokončení panuje zatím řada nejasností, které se týkají vedení jejich trasy či problémů s výkupem pozemků.
V příštích letech by tak měla být dostavěna dálnice do Ostravy a na polské hranice, stejně jako chybějící úsek ústecké dálnice přes České středohoří. Dálnice D1 se posune ke Kroměříži, dopravě v jižní části Prahy uleví část pražského okruhu, která spojí brněnskou a plzeňskou dálnici.
Za dva roky by měla být dokončena také dálnice na Hradec Králové. Dostavbě posledních pár kilometrů zatím bránil spor státu s majitelkou pozemků. Podle Ředitelství silnic a dálnic však došlo k dohodě, která čeká už jen na schválení vlády. Stavba by se tak mohla rozběhnout příští rok.
Kromě neústupných vlastníků půdy dělají státu problémy také ekologické organizace. Ministerstvo dopravy ale plánuje, že proti nim začne postupovat mnohem razantněji než dosud.
"Tam, kde stavbu na mnoho let zastaví a následně se svými námitkami neuspějí, bychom po nich mohli začít požadovat náhradu škody," plánuje náměstek ministra Jiří Hodač.