Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na mladé lidi fungují slavné značky

  0:01
Životní styl mladých lidí v jednotlivých zemích Evropy, počínaje Španělskem a konče Tureckem, je stále podobnější. Je plný značkového zboží, zábavy a rozhodují v něm peníze. Mladí mezi 18 a 25 s nimi umějí zacházet velmi dobře, ale neváhají utrácet velké sumy za to být "cool".

Sílu peněženek mladých Evropanů nejlépe odhadli výrobci oblečení a mobilních telefonů.

Do jejich světa se vydává na průzkum čím dál víc firem. Naposledy výzkumná agentura Millward Brown, která zjišťovala, proč právě některé značky u mladých v deseti evropských zemích letí a jiné je nechávají chladnými.

"Mladí jsou už i ve východním bloku čím dál zajímavější jako zákazníci. Prodává se jim víc zboží, a co se týče toho značkového, jsou vlastně zkušenější než dnešní třicátníci," říká Kateřina Kučerová, členka týmu, který nedávno dokončil českou část studie.

Firma se utvrdila v tom, že svět konzumu je v centru zájmu mladých lidí, a našla značky, které uznávají všichni mladí Evropané. Ty největší hvězdy mezi nimi fungují stejnou silou i na Čechy.

Jsou to Nokia, Coca-Cola, Sony a Nike, které jsou zároveň ztělesněním symbolu mladých. Mobilní telefon je absolutním vítězem mezi symboly. Přes něj a kolem něj se odehrává vše důležité: zábava, komunikace, přátelé.

Displejová generace
Mladí Evropané jsou navíc v porovnání se staršími obyvateli kontinentu orientováni na vizuální stránku všech věcí. "Je to generace, která miluje displeje," píše se mezi závěry, ke kterým dospěli marketingoví experti z Millward Brown.

Výrobci mobilů navíc přesně trefili další citlivé místo mladých: záleží jim na vzhledu a milují novinky. "To je důvod, proč je mezi nimi tak úspěšná Nokia. Je dynamická, neustále inovuje a umí se na ně zaměřit i cenou. Daří se jí i v tom, že mladí chtějí k mobilům i to, čemu říkají vychytávky: loga, obaly či obrázky a melodie," připomíná Kučerová.

Zatímco hvězdná čtveřice vládne všem deseti zkoumaným zemím, mezi nimiž je Portugalsko, Španělsko, Francie, Německo, Itálie, Polsko, Rusko, Česko, Maďarsko a Turecko, značky oblíbené až ve druhé či třetí linii nejsou zárukou úspěchu mezi mladými napříč Evropou. Například hamburgrový McDonald's se mezi euroznačky propracoval jen díky tomu, jakou popularitu má u mladých Rusů a Turků.

Češi své pivo nedají
Osmnácti- až pětadvacetiletí Češi a jejich vrstevníci v Maďarsku zase jako jediní pouštějí do svého světa značky z minulého režimu. Typický příklad jsou Kofola či Tatranka, které zdůrazňují svůj český původ.

I když jsou mladí otevření cizím značkám a jsou hodně pragmatičtí, přece jen existují rozhodnutí, kdy do měření poměru výkon-cena vstupují silněji emoce a národnost. Češi zdědili patriotismus hlavně u piva a aut. Evropsky nejoblíbenější značka piva je Heineken, ale v Česku kraluje pivo Gambrinus.

Přitom jde o produkt masový, což mladí právě neuznávají, a Plzeňský Prazdroj, jenž ho vaří, se na mladé publikum nijak zvlášť nezaměřuje. "My necílíme na tuto věkovou skupinu. Dokonce dodržujeme pravidlo, že lidé pod 23 let věku nesmějí v našich reklamách vystupovat. Gambrinus je hlavní proud, a tak je oblíbený i u mladých," říká mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin.

Idolem mladých Evropanů mezi auty je BMV a Češi o něm sní také, ale stojí nohama na zemi: "Kdybych si mohl vybrat, bude to vůz BMV, ale vím, na co mám," popsal Millward tvrzením českého respondenta, proč vyhrála značka Škoda.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...