Podle serveru E15.cz je důvodem zrušení nového cenového výměru skutečnost, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dopravcům o zdražení neřekla rok dopředu. "S názorem Drážního úřadu v této věci se naše organizace neztotožňuje a proti rozhodnutí se odvolá," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
O zdražení začala SŽDC mluvit až v listopadu loňského roku, v průměru se poplatek zvýšil o 2,3 procenta. Zvýšení cen přišlo v době, kdy stát mluví čím dál více o nutnosti přesunu nákladní dopravy z kamionů na železnici. Některé dopravce postihlo zdražení citelněji: SŽDC zvýšila ještě více ceny provozovatelům dieselových lokomotiv, kteří s nimi jezdí po elektrifikovaných úsecích.
Zdražení mělo vynést ročně čtvrt miliardy korun navíc. Česko má z okolních zemí nejdražší mýtné na železnici pro nákladní vlaky.
Dopravci rozhodnutí vítají. "Kontrakty na následující rok často uzavíráme třeba již v únoru nebo březnu a v tu dobu již musíme znát, za jakých podmínek budeme jezdit a kolik nás bude stát užití kolejí. O lednovém zvýšení jsme se však dozvěděli zcela na poslední chvíli na konci roku, a přitom dopad činil desítky milionů korun," říká ředitel vnějších vztahů AWT Petr Jonák.
Podle něj už kvůli zdražení někteří zákazníci začínají Česko objíždět. "Když například německá Kombiverkehr zjišťovala možnosti přeprav do rumunského Kostiči, byla Česká republika kvůli poplatkům bez šance. Vlaky pojedou přes Německo a Rakousko," řekl Jonák.