"Mělo by být vypsané co nejdříve," řekl MF DNES zdroj ze správní rady.
Post generálního ředitele je po odchodu Jana Komárka v září 2010 neobsazený, Habarta je pouze pověřen řízením. Generálním ředitelem se nemohl stát kvůli nedostatečné praxi v železniční dopravě.
Do doby nalezení nového generálního ředitele jsou navíc Habartovy pravomoci značně omezené. Správní rada dnes rozhodla o tom, že Habarta nesmí podepisovat žádné zásadní dokumenty sám, ale jen s nově jmenovaným náměstkem Bohuslavem Navrátilem. Ten už na postu náměstka SŽDC dříve působil.
Zakázky bude kontrolovat správní rada
Nově navíc musí všechny zakázky nad 200 milionů korun a všechny projekty financované z evropských peněz projít ještě správní radou. Důvodem mohou být i spory mezi ministerstvem dopravy a SŽDC ohledně některých posledních zakázek, z nichž správci kolejí vyloučili nejlevnější nabídky. Jednu už šetří antimonopolní úřad.
SŽDC prošla personálním zemětřesením už ve středu, kdy Habarta odvolal své náměstky Vojtěcha Kocourka a Vladimíra Filipa.
Habarta je v čele SŽDC od září 2010. Za loňský rok podle předběžných údajů vykázal správce české železnice dvoumiliardový zisk. Čelí ale současně kritice ze strany dopravců, že je značná část tratí zanedbaná a SŽDC se nestará dostatečně i o běžnou údržbu. Zejména nákladním dopravcům se pak nelíbí letošní navýšení poplatků za použití dopravní cesty.