Dodávka prototypu vyjde asi na dvacet milionů korun. Dráhy výhledově počítají s nákupem až sta modernizovaných vlaků za zhruba dvě miliardy korun.
"Celkový počet dodaných vlaků bude záležet na zajištění potřebných prostředků a zájmu, který o ně v regionech bude," řekl iDNES mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Dvoudílná jednotka vychází z prototypové modernizace nejběžnějšího regionálního vozidla, kterou společnost Pars nova Šumperk provedla v polovině 90. let. Souprava s motorovým a řídícím vozem dostala kvůli zelenému nátěru přezdívku Esmeralda.
Také nová jednotka s 85 místy k sezení bude alespoň částečně nízkopodlažní. Usnadní to cestování invalidům, stejně jako přepravu jízdních kol či kočárků.
Motoráků jezdí v Česku přes 300
Původní české motoráky řady 810 zná asi každý. Dráhy jich vlastní přes pět set a denně jich na tratě vyjíždí kolem 370.
"Přestože tato vozidla lehké stavby byla určena především pro provoz na vedlejších tratích, vzhledem k nedostatku vhodných vozidel se začala používat i místo klasických souprav," říká Pavel Tesař z tiskového oddělení Českých drah.
To vedlo k prodloužení jízdní doby a snížení komfortu cestujících, připouští Tesař. Přitom jezdí na většině neelektrifikovaných tratích i tam, kde sice k elektrifikaci došlo, ale provoz tu je malý. Lokální spoje zajišťuje téměř výhradně.
S jejich výrobou se přitom skončilo už před 21 lety a poté navíc začaly problémy s dodávkou některých náhradních dílů, připomíná Tesař.
Modernizaci nejběžnějšího motoráku řady 810 provedla v polovině devadesátých let šumperská společnost Pars. Jak budou vypadat nové vlaky Českých drah, je ale zatím otázkou. |
Typu 812 by se mohly podobat modernizované vlaky, které se od šumperské společnosti chystají zakoupit České dráhy. Model ukazuje možnou podobu nové vozu. |
Modernizaci nejběžnějšího motoráku řady 810 provedla v polovině devadesátých let šumperská společnost Pars. Nové soupravy budou vycházet z prototypové modernizace na řadu 812. |