Čtvrtek 1. října 2020, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. října 2020 Igor

Bez plánu a bez koncepce. Ministerstvo dopravy kašle na registry, tvrdí NKÚ

  9:14aktualizováno  11:46
Průtahy při vzniku nového Centrálního registru vozidel nebo Centrálního registru řidičů vznikají kvůli nekoncepčnímu přístupu ministerstva dopravy v oblasti informačních systémů. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad. Kontrola odhalila také podezření na porušení rozpočtové kázně za více než 425 milionů korun a zakázky zadané bez soutěže. Ministerstvo s kritikou částečně souhlasí.

Nekoncepční přístup ministerstva a způsob zadání způsobily zpoždění při vzniku nového Centrálního registru vozidel. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ministerstvo dopravy (MD) nemá dlouhodobou strategii pro tvorbu svých informačních systémů a jeho koncepce je zpracovaná jen formálně. Proto podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) vznikají průtahy při vzniku nových systémů.

Nekoncepční přístup ministerstva a způsob zadání způsobily zpoždění při vzniku nového Centrálního registru vozidel. „I když MD vědělo už od roku 2008, že bude muset převést registr z ministerstva vnitra, zadalo jeho vývoj teprve půl roku před termínem spuštění v roce 2012. Vývoj registru vozidel podřadilo pod stávající smlouvu na IT služby,“ uvedl NKÚ.

Ministerstvo kvůli tomu podle kontrolorů nemohlo dobře nastavit smluvní podmínky. Dále NKÚ pracovníkům ministerstva vyčítá, že neanalyzovali včas kvalitu a stav dat v registru. Po spuštění nového registru proto zůstalo 800 000 nekompatibilních záznamů, míní NKÚ.

„U důležitých systémů jsme z minulosti zdědili smlouvy, u nichž chyběla autorská práva, a stát se tak dostával do velmi nevýhodného postavení vůči externím dodavatelům. Jednací řízení bez uveřejnění na provoz těchto systémů byla zadána v souladu se zákonem, s kritikou Nejvyššího kontrolního úřadu nicméně v některých bodech souhlasíme,“ uvedlo v reakci ministerstvo.

Problémy se podle něj týkají především období do roku 2012. „Špatnou situaci postupně napravujeme a už v tom máme výsledky. Koncepce rozvoje informačních systémů je zpracována, a není tedy pravda, že ministerstvo žádnou nemá,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení Tomáš Neřold.

Nový registr spustilo ministerstvo se zpožděním a i pak se potýkal s řadou problémů, přesto ho od dodavatele převzalo bez výhrad, poznamenali kontroloři. Vývoj registru vozidel přitom stál přes 37 milionů korun.

Se zpožděním se potýkaly také další systémy, Centrální registr řidičů a Rejstřík podnikatelů v silniční dopravě. Ty mají být podle evropských předpisů propojeny se systémy dalších zemí EU. „Ministerstvo to ale nezajistilo, takže Evropská komise podala na ČR po několika výzvách žaloby,“ uvedl NKÚ. Po ukončení kontroly EK žalobu kvůli rejstříku podnikatelů stáhla, stále prý ale hrozí sankce kvůli registru řidičů. Propojení registrů řidičů má zamezit tomu, aby lidé, kteří přišli o řidičský průkaz v jedné zemi, ho získali v jiné členské zemi EU.

Zakázky bez tendru a bez vysvětlení

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak ministerstvo dopravy naložilo s penězi určenými na informační systémy. Těch má ministerstvo celkem 50, kontroloři se podrobněji zabývali pěti nejvýznamnějšími z nich, za které ministerstvo zaplatilo přes 1,2 miliardy korun.

Kontroloři prověřili i sedm veřejných zakázek za 392 milionů korun. NKÚ upozornil, že ministerstvo je zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, i když k tomu nemělo podle zákona důvod. Tento fakt mohl podle kontrolorů negativně ovlivnit výběr nejvhodnějšího dodavatele.

Ministerstvo dopravy také uzavřelo nevýhodnou smlouvu na rozvoj a poskytování IT služeb. „Téměř dva roky platilo za služby každý měsíc paušální platbu, i když podle smlouvy měl dodavatel poskytnout služby až na vyžádání resortu,“ poznamenal NKÚ. Podle něj tak ministerstvo za 21 měsíců zaplatilo přes 85 milionů korun, i když vyčerpalo služby jen za více než 52 milionů korun. Podle kontrolorů tak zaplatilo v letech 2010 až 2011 přes 33 milionů korun zbytečně.

Úřad tehdy vedl Vít Bárta (VV), v dubnu 2011 ho vystřídal Radek Šmerda, kterého v červenci nahradil Pavel Dobeš (LIDEM). Na konci roku 2012 stanul v čele úřadu Zbyněk Stanjura (ODS). Od července 2013 do ledna 2014 řídil ministerstvo Zděnek Žák. Antonín Prachař (ANO) ho pak vedl do listopadu téhož roku, kdy nastoupil současný ministr Dan Ťok (za ANO).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

Do benzinu se má míchat dvojnásobek lihu, starší vozy mohou mít problém

Povinný minimální podíl biopaliva, jejž petrojeláři ročně uvedou na trh, se možná zvýší. Poslanec Pavel Pustějovský...

Pošta na pobočkách upravuje otevírací dobu, rozjíždí „šoupací“ model

Pošta ve dvou vlnách od 1. ­září a od 1. října mění otevírací dobu na celkem 1 518 poštách. U klíčové skupiny 491...

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ČEZ rozjíždí cenovou válku, od října výrazně zlevní elektřinu. Dolů jde i plyn

Premium Po letech rychlého zdražování elektřiny přichází dobrá zpráva. ČEZ, hlavní dodavatel v Česku, snižuje od října ceny...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Křetínského prodej Pražské teplárenské prověřuje antimonopolní úřad

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal posuzovat prodej Pražské teplárenské společnosti Veolia. Kupuje ji od...

Ministerstvo navrhuje schodek 320 miliard. Zrušit superhrubou mzdu nehodlá

Ministerstvo financí navrhuje pro příští rok schodek státního rozpočtu 320 miliard korun. Návrh nepočítá se zrušením...

Rodinné domy zdražují, průměrné náklady na stavbu loni přesáhly 3,5 milionu

Průměrné náklady na stavbu rodinného domu loni meziročně vzrostly o 3,5 procenta na 3,55 milionu korun, vyplývá z údajů...

Firmě Tomket pomáhá s prodejem pneumatik v zahraničí fotbal

Advertorial Po trávníku pobíhají největší fotbalové hvězdy a okolo nich svítí červenobílý nápis Tomket Tires. Jihočeská firma se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...

Překvapivé simulace: Roušky a respirátory chrání lépe, než byste řekli

Jak pomáhá ochrana obličeje zastavit šíření epidemie? Lépe, než by se na první pohled zdálo. Lidé totiž často...