ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Lidl testuje nový model. V méně rušných hodinách zavírá klasické pokladny

  • 419
Obchodní řetězec Lidl od února v několika vybraných prodejnách začal testovat nový prodejní model. V méně exponované hodiny obsluhu pásových a samoobslužných pokladen zajišťuje pouze jeden zaměstnanec. To znamená, že klasické pokladny jsou uzavřeny a daný zaměstnanec je k dispozici u samoobslužných pokladen. Přesný počet prodejen v testu Lidl nespecifikoval.

Své osobní zkušenosti s novým pokladním modelem popsal čtenář redakci iDNES.cz. „Po delší dovolené jsem vyrazil v neděli odpoledne na větší rodinný nákup do Lidlu v Roudnici nad Labem. Klasická pokladna ovšem byla zavřená, vzhledem k množství položek se mi nechtělo nákup markovat sám na samoobslužné,“ popisuje pan Matyáš.

Požádal tedy prodavačku o otevření pásové pokladny, ovšem nepochodil. „Bohužel mi paní prodavačka odmítla pokladnu otevřít s tím, že má takové instrukce od vedení. A tak jsem si velký nákup musel na samoobslužné pokladně markovat sám,“ popisuje negativní zkušenost.

Stojíte ve frontě pět minut? Jako odškodnění dostanete slevu, hlásí Lidl

Podle tiskové mluvčí Lidlu Elišky Froschové Stehlíkové ale v tomto konkrétním případě pochybila zaměstnankyně, která měla podle instrukcí vyjít zákazníkovi vstříc a pokladnu na žádost otevřít. „V rámci testu hraje důležitou roli naše zásada vstřícnosti,“ popisuje, a potvrdila, že se postará o opětovné proškolení personálu na roudnické prodejně.

Řetězec přiznal, že své služby i ve spolupráci s kolegy ze zahraničí stále inovuje a hledá model, který bude pro zákazníky příjemný a pro zaměstnance efektivní.

Lidl rovněž odmítl, že by nový prodejní model zkoušel z důvodu nedostatku zaměstnanců. „S nedostatkem zaměstnanců se nepotýkáme. Tím, že obsluhu pokladen zajistí jeden zaměstnanec, se mohou ostatní věnovat dalším činnostem jako je doplňování zboží, kontrolování čerstvosti a udržování čistoty v prodejně,“ popisuje mluvčí řetězce.

Jinde postaru

Jiné řetězce takový prodejní model zatím neplánují. „Na každé naší prodejně je po celou otevírací dobu nadefinováno, aby byla vždy obsazena minimálně jedna standardní pokladna, informace a samoobslužná pokladní zóna. Otevírání dalších pokladen probíhá na základě počtu zákazníků na prodejně,“ zmiňuje mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Podle ní zákazníci obecně preferují samoobslužné pokladny čím dál tím více. Ale vždy mají možnost využít standardní pokladnu. „V současné době využívá samoobslužné pokladny zhruba 44 procent zákazníků,“ popisuje Maierl.

Také v prodejnách Tesco jsou samoobslužné i klasické pokladny či systém Scan&Shop, aby si zákazníci mohli vybrat, co jim nejlépe vyhovuje při placení.

Jaké pokladny preferujete?

celkem hlasů: 6552
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 27. února 2024. Anketa je uzavřena.

„U samoobslužných pokladen je vždy přítomen personál, který je připravený zákazníkům pomoci. Počet otevřených pokladen regulujeme podle návštěvnosti prodejen a zájmu zákazníků. Prodejny bez pásových pokladen neplánujeme, protože nechceme omezit zákazníky, kteří preferuje placení na pásové pokladně s interakcí s personálem,“ říká mluvčí obchodního řetězce Tesco Iva Pavlousková s tím, že pásové pokladny nejčastěji využívají zákazníci s velkým nákupem, protože se jejich nákup těžko vejde na odkládací plochy u samoobslužných pokladen.

Lidl vyhrál spor s Teskem. Žluté kolo v modrém čtverci smí používat jen on

Podle ní rozhodně neplatí, že se samoobslužným pokladnám vyhýbají senioři a jak roste obliba chytrých telefonů mezi touto věkovou skupinou, tak se i zvyšuje zájem o využívání samoobslužných pokladen. „Parametry samoobsluhy nastavujeme individuálně pro každou prodejnu na základě dat, které přímo reflektují potřeby zákazníka v dané lokalitě,“ řekla Pavlousková.

Také v Albertu vnímají rostoucí oblibu samoobslužných pokladen a během let se staly očekávanou součástí vybavenosti prodejen.

„Stále více zákazníků je pravidelně využívá, přičemž oceňují rychlost, samostatnost při odbavení, ale také dobrou dostupnost asistence kolegů z prodejny. I u samoobslužných pokladen je totiž vždy jedna kolegyně či kolega pokladní, který zákazníkům pomáhá a radí v případě potřeby,“ popisuje ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Ani v hypermarketech Globus neomezují provoz klasických pokladen v žádnou dobu, potvrdila tisková mluvčí Aneta Turnovská.