Lidé utrácejí, tržby obchodníků rostou

  • 3
Ačkoli ceny zboží stagnují, tržby maloobchodních prodejců se v březnu meziročně zvýšily o pět procent. Oproti předchozímu měsíci se růst příjmů zrychlil téměř o procento. Poskytovatelé služeb, jejichž výsledky se zveřejňují za čtvrtletí, si od ledna do března meziročně polepšili o 3,1 procenta.

"Březnové údaje o maloobchodu potvrdily stoupající optimismus spotřebitelů. Otázkou zůstává, jaký vliv měla na pozitivní vývoj tržeb sílící koruna. I když se její vliv projevil jen omezeně v cenových indexech, je možné, že v březnu spotřebitele více než jindy oslovily výprodeje a různé formy slev," uvažuje Pavel Sobíšek z HVB Bank.

"Statistika tak zcela jasně ukazuje, že spotřeba domácností bude tahounem růstu hrubého domácího produktu," dodává Ivo Nejdl z Raiffeisenbank.

Do maloobchodních statistik se zahrnuje i prodej a opravy automobilů a prodej pohonných hmot. Především prodejci pohonných hmot zaznamenali se začátkem motoristické sezóny meziroční nárůst tržeb o 13,9 procenta. Statistici vyšší zájem o paliva připisují také nižším cenám. Naopak příjmy z prodeje automobilů klesly.

"Došlo k poklesu i přes solidní nárůst jednotkových prodejů nových aut. Logickým vysvětlením se zdá být zvýšený zájem spotřebitelů o nová auta na úkor ojetin," míní Sobíšek.

Dále se na růstu maloobchodních tržeb podílely především prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin (supermarkety) a prodejny specializované pouze na nepotravinářské zboží (textil, obuv, nábytek, hobbymarkety).

"Poptávka domácností se nesoustřeďuje jen na krátkodobou spotřebu ale i dlouhodobou, především pak na nábytek a zařízení pro domácnost," podotkla Helena Horská z České spořitelny.

Za celé první čtvrtletí se příjmy v maloobchodě (včetně prodeje automobilů a pohonných hmot) zvýšily o 4,2 procenta, což bylo zhruba na úrovni průměrného růstu za předchozí čtyři čtvrtletí.

V pohostinství a ubytování se tržby zvýšily o 2,7 procenta, přičemž lépe se dařilo provozovatelům stravovacích zařízení než poskytovatelům ubytování.

Tržby v dopravě v úhrnu stagnovaly, jednotlivé obory se ale od sebe odlišují. Nadprůměrný růst příjmů si udržely telekomunikace (o devět procent), i když i zde se v meziročním srovnání tempo snížilo.