Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Líbánky v autobranži nejsou věčné, říká expert

  1:00
Už brzy přijde změna. Nebudeme jezdit tolik, jak jsme zvyklí. Během osmi let se s vámi automobilky budou chtít rozvést, musíte je připoutat, říká o budoucnosti Česka britský profesor Peter Cooke.

„Vsaďte na lidi. V Evropě chybějí technici. Vychovejte generaci zapálených lidí ze středního managementu.“ | foto: David PortMF DNES

Znáte katastrofické filmy Mela Gibsona Mad Max, které prorokují konec civilizace společně s vyčerpáním zdrojů ropy?
Ano. Ale nebuďme pesimističtí. Takový scénář neočekávám, spíše se od něj vzdalujeme.

Takže budeme jezdit elektrickými vozítky mezi rozkvetlými poli?
Auta budou sice menší, ale luxusnější a plná elektroniky. Jejich motory efektivnější a nebudou používat pouze jeden zdroj pohonu. Vedle hybridů, biopaliv a elektrických automobilů se nadále zlepší využití benzinu a nafty. Během deseti až patnácti let by se mohly objevit další dvě zcela nové technologie.

Všechny technologie však narážejí na limity. Když USA začaly podporovat výrobu biopaliv z kukuřice, zdražily potraviny v Mexiku, protože američtí farmáři zastavili vývoz levné plodiny.
Cynik jako já by řekl: pojďme vykácet deštné pralesy v Brazílii nebo Argentině a pěstujme tam kukuřici pro biopaliva.To atmosféře pomůže. Ale vážně. Hledání rovnováhy je náročné, ale kvůli tomu nelze vzdát v principu správné projekty.

Objevily se nějaké nové aktivity, jak snížit emise?
V Británii právě startuje kampaň za ohleduplné řízení. Prostě žádné kvílející pneumatiky, ale plynulost. Styl jízdy má velký vliv na emise.

Jak dlouho ještě půjde řídit jen tak pro radost? Plná nádrž za přijatelnou cenu a výlet na neděli...
Brzy přijde změna. Nebudeme najíždět tolik kilometrů, na kolik jsme byli zvyklí. Ale nepůjde o omezování osobní svobody. Spíše se zastaví „zbytečné“ služební cesty a místo nich nastoupí nové technologie. Proč někam řídit nebo letět, když mohu použít videotelefon. Nebo pracovat z domova.

Nedávno se rozhořela diskuse o limitech na emise CO2 pro evropské automobilky. Kdyby se skutečně zavedly, znamenalo by to konec výrobců, jako je Porsche či Ferrari?
Ne. I tyto značky se mohou dále zlepšovat v efektivnosti, snižovat spotřebu a emise. Jejich zákazníci je neopustí. Ale je možné, že budou ještě dražší než dnes. Důležité je udělat reálný časový harmonogram. Ten vznikne vyjednáváním. Ale vzpomeňte, jak se výrobci vždy brání změně. Naříkali před zavedením emisních limitů Euro 1, 2 až 5. Prý je nelze splnit. Ale nakonec se jim to vždy podařilo.

Je vůbec chytré pokoušet se regulovat evropské firmy, když asijské a americké automobilky budou chrlit velké „špinavé“ vozy?
Ano. O problematiku se začínají zajímat všichni. Dokonce George Bush už připustil, že globální oteplování existuje. A vezměte třeba americké automobilky GM nebo Ford, které jsou v Evropě silné a dnešní limity už plní.

Pro automobilového vědce musí být Česko ráj. Nacházíte zde dost studijního materiálu?
Česká republika je ve velmi zajímavé situaci. Podařilo se vám chytit automobilky za vlasy. Časem ale přijde další úkol: udržet si je. Teď si s nimi můžete užívat přibližně osmileté líbánky. Pak zastarají dnešní továrny. Firmy se budou rozhodovat, zda se rozvedou a odejdou na Ukrajinu nebo do Íránu, či zůstanou.

Jak zabránit jejich odchodu?
Vsaďte na lidi. V Evropě je momentálně velký nedostatek technických inženýrů. Vedle technických i obchodních univerzit s automobilovým zaměřením, kde musí přednášet také zahraniční lektoři, vychovejte generaci zapálených lidí ze středního managementu. Česká republika byla kolébkou průmyslové revoluce a to jí pomohlo k dnešnímu postavení. Tak toho využijte. Nevyplatí se podporovat autoprůmysl přímými pobídkami, ale přes vlastní lidi.

Takže žádné investiční pobídky?
Ne. Ty automobilky zajímají jen chvíli. Pak se stěhují tam, kde jim nabídnou lepší. Důležité je mít takové odborníky a výrobní zázemí, aby jinam jít nechtěly. Připoutejte k sobě výrobce napevno.

Co udržet relativně nižší mzdu?
Jakmile zvýšíte produktivitu, není to nutné. Vezměte britské automobilky, které se musí vypořádávat s obrovskými mzdovými náklady. Přesto se v Británii ročně vyrobí dva miliony prémiových vozů. Důležitá je také specializace.

Na co se zaměřit?
Podívejte se například na Kanadu a Spojené státy. Podobná paralela jako mezi Českem a Německem. Kanada se za podpory vlády zaměřila na vývoj a výrobu palivových článků. Takže zatímco Američané zavírají automobilky, Kanada je lídrem v oboru. Škoda Auto se musí poučit z toho, co se stalo v Německu Volkswagenu, který musí propouštět.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Nespadnout do chudoby. Hledá se plán, jak zmírnit dopad emisních povolenek

17. května 2024

Od roku 2027 mají začít tlačit obyvatele členských států EU do emisně šetrnější dopravy mimo jiných...

Test bonbonů s kanabinoidy: I zdánlivě bezpečné želé je plné omamných látek

17. května 2024

Premium Prý pomáhají s bolestmi, úzkostmi a problémy se spánkem, navozují klid a příjemnou náladu. Jenže ve...

Ikonické casino Mirage a jeho sopka končí, bude z něj hotel ve tvaru kytary

16. května 2024

Legendární hotel Mirage v Las Vegas se snad ještě legendárnější sopkou hlásí po 34 letech konec....

Benátky nejsou jediné. Turistické poplatky si účtují desítky dalších měst

16. května 2024

Italské Benátky před pár týdny přišly s poměrně neobvyklým experimentem, který se týká vybírání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...