Letos televizní společnost CBS utržila za reklamní časy 2,6 milionu dolarů za půl minuty.

Letos televizní společnost CBS utržila za reklamní časy 2,6 milionu dolarů za půl minuty. | foto: Reuters

Letošní Super Bowl potvrdil nejdražší reklamní časy

  • 5
Finále ligy amerického fotbalu, známý Super Bowl, není pouze sportovním kláním. Po řadu let se sportovní přenos stává i prestižním soubojem o nejlepší reklamu. Super Bowl je totiž v USA nejsledovanějším programem - a to je lákadlem pro inzerenty, kteří během přestávek útočí svými reklamami.

Letošní finále, které probíhalo v noci na pondělí, sledovalo přibližně 90 milionů diváků a firmy zaplatily televizní společnosti CBS za jeden půlminutový spot 2,6 milionu dolarů (asi 56 milionů korun). To je o něco více než loni, kdy finále přenášela televize ABC.

Za poslední dvě desetiletí utratili inzerenti celkem více než 1,7 miliardy dolarů, aby upozornili především na takové výrobky, jako jsou piva a auta. Během této doby vyletěla cena reklamního času na čtyřnásobek. Společnosti ale těchto sum nelitují, protože nikdy jindy neosloví tolik potenciálních zákazníků najednou.

REKLAMNÍ SPOTY NAJDETE ZDE

Největší zájem o reklamní čas v Super Bowlu měly letos společnosti Anheuser-Busch, General Motors a Pepsi.

Anheuser Busch, který vyrábí pivo značky Budweiser, letos koupil deset půlminutových spotů. A nejspíše se mu to vyplatilo.

Každý ročník finále Super Bowl provádí deník USA Today výzkum mezi dobrovolníky, jehož cílem je zjistit, jaká reklama se lidem nejvíce líbí. Letos se nejoblíbenější stala jeho reklama na Budweiser, jejíž hlavními hrdiny je armáda krabů.

Tvůrci reklamy schválně vsadili na vizuální humor. "Pokusili jsme se najít něco, čemu by rozuměli lidé na celém světě," vysvětluje Bob Lachky z vedení pivovaru. Reklamy na jeho různé produkty zaujaly čtyři místa z pěti nejlepších.

Letošní ročník se odlišoval od těch předchozích tím, že společnosti daly možnost i kreativním nadšencům, aby vymysleli a zrealizovali vlastní reklamní šot. Největší ohlas získala amatérská reklama na chipsy Doritos, která jejího tvůrce stála pouhých dvanáct dolarů.

Přitom výjimkou nebyly takové reklamy, jejichž rozpočet se díky speciálním efektům vyšvihl až za hranici jednoho milionu dolarů.

Podle agentury Reuters se ale letos nepodařilo reklamním tvůrcům navázat s diváky dostatečný kontakt a některé reklamy v nich dokonce vyvolaly úzkost. Vyplývá to z experimentu vědců z Kalifornské univerzity v Los Angeles, kteří zkoumali mozkovou aktivitu deseti lidí během sledování reklamních spotů.

,