Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

  16:20
Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na nejznámější konzumní původně socialistické výrobky vyšvihly na vrchol žebříčku. Značky minulého režimu zůstaly v povědomí Čechů z nostalgie i díky tomu, že se o ně dnešní provozovatelé dobře starají. Pomáhá jim i to, že retro výrobky jsou dnes v módě.
Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce 1961 sestavil první přístroj na výrobu kontaktních čoček. V roce 1965 se vyrábělo 7 druhů, v roce 1981 už 17 druhů. Dnes má firma roční obrat přes 75 milionů a třetinu exportuje. | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Umístění ‚na bedně‘ je pochopitelné – ke Kofole se váže nějaká chuť, jízdní kolo a auto představovalo zase kdysi splněný sen a do jisté míry to platí dosud. Dnes jsou to sny snáze naplnitelné – tenkrát se jak ke kolům, tak k autům či autodílům mnohem víc vázalo slovo ‚nemáme‘,“ vysvětluje Michal Petrov, autor knih zaměřených na dějiny socialistického konzumu a televizního seriálu Retro.

Značek, které na trhu zůstaly, nebo byly po revoluci obnovené, je ale víc. Žvýkačky Pedro, stavebnice Merkur, postavičky Igráček, obuv Botas, hodinky Prim, kuchyňské spotřebiče Eta, sušenky Opavia a čokolády Orion, instantní polévky Vitana, nanuky Míša, mléčné výrobky Termix, Pribináček, paštika Májka, nápoj Vinea, hygienické prostředky Savo a Jar, ale i textilní značky jako Jitex nebo fenomén jménem Sazka, respektive hra Sportka. 

To všechno jsou silné značky. „Některé prožily znovuzrození – díky změně marketingové strategie a investicí do značky, jiné ze slávy neustoupily,“ říká Marek Hlavica, šéf Asociace komunikačních agentur.

Některé značky mají takový věhlas, že se stávají synonymem. Třeba prostředek na dezinfekci Savo nebo mycí prostředek Jar mají tak silnou značku, že se jimi pojmenovává celá kategorie produktů. „Je to plesnivé? Dej na to nějaký savo,“ řekne leckdo, i když nemá na mysli konkrétní značku.

Do značky je ovšem třeba investovat, rozvíjet ji, aby neumřela. Kdo to neudělal, musel počítat s vysokými náklady. 

„Třeba slavná Kofola zmizela z trhu, s ní její typický design, barevnost, chuť, sortiment atd. Co zůstalo byl sentiment značky, velmi silný, jak se ukázalo. Retro značka to má teď o chloupek snazší než úplně nová značka. Ale jen za předpokladu, že vystihne správou vlnu sentimentu a dokáže ji citlivě modernizovat. A to je velká věda,“ zdůrazňuje Hlavica.

Retro mánie

Právě retro mánie je současný fenomén. Faktorů, proč po retro produktech lidé sahají, je víc. „Jedním z nich může být probuzený lokálpatriotismus a únava z globalizace. Je to určitě nostalgie. Ohlížení se za dobou, kdy dnešní padesátníci a výš vzpomínají na dobu, kdy byli zcela fit, prožívali první lásky a neřešili hypotéky. To, že se ta láska odehrávala v nějakých politických kulisách a že na byty se tenkrát čekalo roky a další roky pak na telefonní přípojku, očistí milosrdná paměť,“ míní Petrov.

I mladší ročníky po retru rádi sáhnou, protože je prostě cool. Toho využívají retro marketéři, kteří s emocemi umějí dobře pracovat. Jejich úsilí se dobře odráží třeba v retro týdnech obchodní sítě Lidl. „Pro ně je zpočátku extrémně důležité, že stále žijí pamětníci. Ale jen zpočátku. Časem tahle koule na sebe začne nabalovat další vrstvy – tentokrát už minulostí nijak nezatížených generací,“ konstatuje Petrov.

Retro značky přitom nemusejí vůbec splňovat kritérium původu – třeba spotřebiče Eta už se nedělají v Hlinsku, žvýkačky Pedro se taky do obchodů nedostávají z Velimi a ani kola Favorit nepocházejí z Rokycan.

Výrobci se už ale neobávají přihlásit se k tradici sahající do socialismu, přitom právě to bylo po listopadu 1989 tabu. S ničím, co bylo za komunismu, nechtěl mít nikdo nic společného. „Dnes je to jinak, dokonce vidíme, že i u tak kontroverzního sortimentu, jako jsou masné výrobky, se producenti hlásí k oborovým normám ze 70. let,“ dává příklad Petrov.

Tím nahrávají některým zákazníkům, kteří na minulost vzpomínají s nostalgií. Stěžují si, že kvalita je horší než za komunismu. Je to skutečně tak? Nebo je to tím, že si lidi minulost spíš přikrášlují?

Sebeklam

Pozitivní emoce spojená s minulostí dokáže divy. Člověk je uzpůsoben tak, že vytěsňuje z mysli to nepříjemné a zachovává to pozitivní.

„Klasickým případem takového sebeklamu je pivo. Zkušení pijáci budou přísahat, že za jejich časů bylo lepší. Nebylo – v období socialistického nedostatku leckdy nebyly na výběr prvotřídní suroviny. Varný proces neřídil optimálně počítač, ale podléhal chybám personálu. Skladování se moc neřešilo,“ podotýká Hlavica. Ale změnila se doba. „Zlaté časy vysedávání a tlachání po hospodách, kde se užilo tolik legrace, jsou pryč. Co na tom, že pivo za moc nestálo – byli jsme mladí a bylo skvěle,“ vysvětluje.

„Stejnou nostalgii po ‚starých dobrých časech‘ budeme určitě pozorovat o tři desítky let později,“ domnívá se Martin Slaný, ekonom investiční skupiny DRFG.

„Hlídání si kvality potravin a jiných výrobků má u nás dlouhou tradici a i v dobách komunismu byly podmínky relativně velmi přísné. Ne jinak je tomu dnes. Řada norem a kontrol je daleko přísnější, než je standard v Evropě, natož ve světě,“ dodává.

O kvalitě českých výrobků a potravin podle Slaného svědčí i to, jak úspěšné jsou na světových a zejména evropských trzích – ve vysoce konkurenčním prostředí, nikoli v prostředí nedostatkové ekonomiky, jakou byla ta naše před rokem 1989. „A že vlastnosti výrobků nejsou stoprocentně stejné, je zcela normální – mění se technologie, suroviny, substituty, mění se chutě spotřebitelů atp. Ani Coca-Cola není úplně stejná jako před sto lety, a dokonce ani není stejná všude na světě,“ upozorňuje ekonom.

8. června 2019

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Za jízdu načerno hlouběji do kapsy. Horní limit pokuty se zdvojnásobí

9. května 2024  14:17

Pokuty za jízdu načerno a další přestupky ve veřejné dopravě se už řadu let nezvyšovaly. Nyní...

Malina požádala o přeměnu reorganizace v konkurz, soud padlému holdingu vyhověl

9. května 2024  12:06

Městský soud v Praze rozhodl o přeměně reorganizace Energetického Holdingu Malina na konkurz....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...